Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

Frank Verkoijen en Thijs Vossen van RecreaMatch bieden de helpende hand

Hoe kom je aan een goede parkmanager?

De komende jaren staan veel eigenaren/ondernemers in de dag-, verblijfsrecreatie en watersport voor grote uitdagingen rond verkoop en bedrijfsopvolging. Ze hebben een succesvol bedrijf opgebouwd maar vaak geen opvolger. Kopers met voldoende middelen binnen de branche zijn schaars en kopers van buiten de branche die veelal wel over voldoende financiën beschikken, hebben niet de juiste competenties om een recreatiebedrijf te leiden. Zij kopen het liefst een recreatiebedrijf met een goede bedrijfsleider of directeur. Maar hoe vind je die? Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Twee ervaren rotten in de recreatie, Thijs Vossen en Frank Verkoijen hebben de handen ineengeslagen en zijn een jaar geleden gestart met RecreaMatch waar ze vraag en aanbod voor het hogere management in dag-, verblijfsrecreatie en de watersport bij elkaar brengen.


Dat er een markt is voor specialiseerde werving en selectie in de branche blijkt ook uit onderzoek onder eigenaren en parkmanagers. Veel eigenaren (40%) vinden het lastig een geschikte parkmanager te vinden. Andersom blijkt dat 50% van de huidige parkmanagers het moeilijk vindt om een bedrijf te vinden dat bij ze past. Vraag en aanbod lijken nog niet helemaal op elkaar aan te sluiten en daar kan RecreaMatch wat aan doen.

Op zoek naar de perfecte match

 

Volgens Thijs Vossen krijgt RecreaMatch aan de ene kant zoekopdrachten van ondernemers maar ook steeds meer vragen van werknemers die al in de branche werken en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. RecreaMatch werkt heel anders dan bijvoorbeeld uitzendbureaus, Linkedin of de Nationale Vacaturebank. Ze duiken diep in het bedrijf om een goede match te krijgen. Tegelijkertijd wordt de ondernemer ontzorgt in het zoek- en selectieproces. Thijs Vossen licht dat toe met een voorbeeld: "We zaten bij een ondernemer die zat te twijfelen of hij ons zou inschakelen want hij had ook een hele berg cv’s van een uitzendbureau gekregen. Dan zag je dat het uitzendbureau gewoon geselecteerd had op de woorden recreatie en horeca. Ze dachten zo wel tot een goede match te komen. Wij werken heel anders en vinden het geen probleem om vanuit Limburg naar een bedrijf in Sneek rijden. Dan lopen we er drie uur rond, praten met de ondernemer en weten precies wie we daar wel of juist niet moeten neerzetten.” Kern van de aanpak van RecreaMatch is dat ze een heel gedetailleerde profielschets opstellen. "Dat is het belangrijkste van het hele traject”, stelt Thijs. "We steken heel veel tijd in de profielschets en pas als die scherp is, gaan we zoeken. Dat heeft tot nu toe heel veel succes gehad.”


Hoe belangrijk die profielschets is, blijkt volgens Thijs wel uit de praktijk: "We hebben al meerdere malen gehad dat een eigenaar een directeur zocht maar het uiteindelijk een assistent-bedrijfsleider is geworden. Dat kwam omdat we heel goed naar hem geluisterd hebben en er achter kwamen dat een directeur niet was wat hij zocht. Een ander bedrijf zocht twee mensen maar uiteindelijk is het één persoon geworden.”


Angst van veel ondernemers is dat bedrijven als RecreaMatch hun goede mensen wegkopen. Dat ziet Thijs toch wel anders: "De sector is veel te klein om mensen weg te kapen. We hebben een behoorlijk netwerk en als we een vacature hebben, gaan mensen vanzelf reageren. We zoeken niet actief mensen in de sector.” Frank vult daarop aan: "Wat we wel doen is dat mensen die iets anders zoeken zich bij ons op de website kunnen inschrijven.”

Eisen aan managers veranderen ingrijpend

 

De beide heren van RecreaMatch zien sowieso heel wat veranderingen in de skills van de recreatiemanagers. Thijs, die zelf manager is geweest, ziet dat heel scherp: "Toen ik zelf parkmanager was, deed ik werkelijk alles zelf, ik was een echte generalist. Dat is niet meer. Een parkmanager van tegenwoordig zoekt een marketingbedrijf, een technisch bedrijf, een schoonmaakbedrijf en een groenbedrijf om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.” De parkmanager is volgens Thijs meer de regisseur aan het worden dan de generalist die alles zelf doet. Daarbij komt dat uit onderzoek blijkt dat 60% van de eigenaren en managers verwacht dat het werk de komende jaren complexer wordt en nog eens 1 op de 4 is van mening is dat het werk ook meer specialistischer wordt. "Hiermee kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat de eisen die aan toekomstige parkmanagers gesteld worden toe gaan nemen”, stelt Thijs. "Milieu en duurzaamheid, veranderende wet en regelgeving en het vinden, motiveren en aansturen van personeel zijn de grootste uitdagingen voor toekomstige parkmanagers.”

Discrete aanpak

 

De hele werving gebeurt volgens Frank heel erg discreet: "Dan communiceren we bijvoorbeeld dat we in de regio Oost op zoek zijn naar een parkmanager voor een middelgroot zelfstandig recreatiebedrijf.” RecreaMatch ontzorgt ook de ondernemer in het hele proces. Pas aan het eind krijgt hij de kandidaten gepresenteerd die bij zijn bedrijf passen. Heel anders dan wanneer een ondernemer zelf een advertentie plaatst. "Dan krijgt hij 80 cv's van gelukszoekers. Alles door elkaar. De kandidaten die op de vacature afkomen, screenen we eerst zelf. Dan laten we ongeveer 5 mensen op gesprek komen. Dat doen wij. Daar zit de ondernemer niet bij en weet de kandidaat nog niet om welk bedrijf het gaat.”


De kracht van RecreaMatch is dat ze de profielschets bij de ondernemer hebben opgehaald matchen aan de kandidaten. "Dan vallen er in het eerste gesprek altijd kandidaten af. Alleen met de kandidaten waar wij een match in zien, gaat de ondernemer in gesprek. Daar zitten we ook bij want voor een ondernemer is het vaak een moeilijk gesprek omdat hij er ook emotioneel in zit. Eventueel kun je daar ook nog een assessment aan toevoegen. Dan gaat het gesprek tussen ondernemer en kandidaat over arbeidsvoorwaarden en laten we het langzaam los.”


Ondernemers die met RecreaMatch in zee gaan krijgen een resultaatgarantie: "We vertrouwen in onze aanpak en kwaliteit en zoeken net zolang door totdat we iemand gevonden hebben. Dat risico durven we wel aan”, stelt Frank resoluut. Zeker omdat ze goed inzicht hebben in de toekomstige competenties van parkmanagers. "Klantgerichtheid en gastvrijheid, probleemoplossend vermogen, goede communicatieve vaardigheden en omgaan met veranderende omgangsvormen in de samenleving zijn de belangrijkste uitdagingen voor de managers van de toekomst.”


Voor ondernemers die tientallen jaren zelf hun bedrijf hebben geleid, is het vaak lastig een tweede kapitein op het schip te hebben. Daar kan RecreaMatch een coachingtraject voor inzetten: "Zeker als je nog nooit een parkmanager hebt gehad, is het voor zowel de ondernemer als de parkmanager interessant om ze te coachen. Hoe ga je met elkaar om hoe kom je tot taken en rolverdelingen?”

Ook voor interim

 

Naast werving en selectie kunnen bedrijven RecreaMatch ook inschakelen voor interimkrachten: "Stel je voor dat je als ondernemer ziek wordt of je bedrijfsleider valt uit door een arbeidsconflict”, geeft Thijs als voorbeelden. "Dat hebben we al meegemaakt en hebben toen direct een interimer kunnen leveren. Of een ondernemer die voorzag dat zijn parkmanager tegen een burn-out aanzat. Daar hebben we een sterke rechterhand naast gezet om de zomer door te komen. Dat zijn hele snelle trajecten en dan zijn we in staat om in een paar dagen een paar kandidaten te leveren.”


RecreaMatch is nog maar een jong bedrijf. Hoe zit het met hun trackrecord? Frank is best wel trots: "We doen het nu een jaar en hebben meer dan 10 trajecten succesvol afgesloten. We willen ook klein blijven. Het zijn langlopende trajecten die we met ondernemers aangaan. Het is geen detachering van een supermarktmanager. We bouwen echt een band op met de ondernemer en plaatsen niet zomaar iemand bij een bedrijf.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, arbeidsmarkt, werving, selectie, management

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...