Geplaatst op: 01-03-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?

Onderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy (DCC) heeft op basis van eigen onderzoeken een goed inzicht in de activiteiten die Nederlanders ondernemen in de vrije tijd. Ook hebben ze scherp in kaart welke activiteiten worden gemist in de toeristisch- recreatieve sector. Daarmee kunnen ze de vraag 'Waar liggen kansen in de vrijetijdssector?' prima beantwoorden.


Dynamic Concepts onderscheidt drie typen leisure:

  1. Slow Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij niet de activiteit zelf het hoofddoel is, maar juist het bewust genieten van waar je bent door het ondernemen van een activiteit. Voorbeelden zijn funshoppen, natuurgebieden bezoeken, wandelen/fietsen, kuuroord bezoeken en zwemmen. Het aandeel in de vrije tijd van Slow Leisure is 43 procent.
  2. Experience Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je actief wordt betrokken of meegenomen in de beleving van de activiteit. Voorbeelden zijn bezoeken van attractiepark/dierentuin, watersport, outdoor activiteit, bezoek evenement/festival, sportwedstrijd, bioscoop, uitgaan of casino. Aandeel van Experience Leisure in de vrijetijdssector is 21 procent.
  3. Urban Leisure gaat in de kern om activiteiten waarbij je passief wordt betrokken of meegenomen wordt in de beleving van de activiteit. De elementen van de beleving liggen hierbij in grote lijnen al vast en veranderen niet of nauwelijks door de invloed van de deelnemer of toeschouwer. Voorbeelden zijn het bezoeken van een museum, tentoonstelling, voorstelling in theater, bezienswaardigheid of restaurant/café/terrasbezoek. Aandeel van Urban Leisure in de vrije tijd is 36 procent.

De Leisure Kansen Index

 

Om goed beleid te maken is het niet alleen verstandig om te weten wat voor activiteiten Nederlanders ondernemen maar ook waar men behoefte aan heeft en welke activiteiten men mist. Daarmee krijg je als ondernemer en beleidsmaker inzicht in onder- en overaanbod van activiteiten. Daarvoor gebruiken de onderzoekers de zelf ontwikkelde Leisure Kansen Index (LKI).

De resultaten

 

DCC constateert een te gering aanbod aan Experience Leisure activiteiten. Met name de mogelijkheden tot het bezoeken van een attractiepark, dierentuin, casino of evenement en het beoefenen van een watersport schieten tekort. Hier liggen dus kansen voor ondernemers. Het aanbod aan Urban Leisure activiteiten is verzadigd. Dit geldt met name voor activiteiten gekoppeld aan eten en drinken zoals bezoek aan een restaurant, bar/café en terras. In Slow Leisure activiteiten zien de onderzoekers een licht overaanbod in vooral funshoppen, fietsen en wandelen. Kansen in dit segment liggen in het bezoeken van spa/sauna of recreëren op en rond het water.

br>

Volgens DCC  zal het openen van meer winkels in combinatie met horeca niet de aantrekkingskracht op de consument hebben waarop doorgaans wordt gehoopt. Een attractie zoals bowlen, karten, indoor speeltuin, e.d. in een winkelgebied kan die versterkende rol wel hebben.

Download whitepaper

 

In de gratis te downloaden whitepaper die Dynamic Concepts heeft uitgebracht staan nog meer interessante analyses waarbij gekeken wordt naar verschillen tussen verschillende doelgroepen.


Hierbij segmenteren de onderzoekers van DCC doelgroepen op geslacht, leeftijd, type bezoek (dagtocht, shortbreak en vakantie) en samenstelling gezelschap. Voor de eigen stad, regio of omgeving kan het bureau een  eigen unieke Leisure Kansenkaart maken dat een beeld geeft van het huidige leisure-aanbod, de leisure-behoefte en de identiteit van het gewenste gebied.


Download de volledige whitepaper via: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-waar-liggen-de-kansen-in-de-vrijetijdssector/

Topics:Leisure
Trefwoorden: leisure, leisureaccommodaties, leisurecentra, vrijetijdsbesteding

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...