Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Wie is mijn klant? - Wat is mijn beste klant? - Waar vind ik mijn potentiele klant?

Klantsegmentatie & Gebiedsanalyse

Wie is mijn klant? - Wat is mijn beste klant? - Waar vind ik mijn potentiele klant?

Werkt u binnen uw bedrijf ook al met klantsegmentatie en/of een One Page KPI strategie? Wat zijn uw doelstellingen in bezoekersaantallen en hoe heeft u dit vertaald naar uw marketingafdeling? Zijn de persona’s wel bekend of anders gezegd weet u wel wie uw doelgroep is? Nog belangrijker is misschien wie uw beste klanten zijn. En bent u niet nieuwsgierig hoe u die potentiele klanten kunt bereiken die nog niet eerder bij u langs zijn geweest? Niet onbelangrijk is ook te bedenken hoe en waarmee u uw gasten en/of bezoekers weet te verleiden.

Ondernemer met losse flodders

 

Te veel recreatiebedrijven werken met te globale doelstellingen. Men onderneemt te veel op aannames en gevoel. Dat geldt zeker voor de doelgroep benadering omdat men meestal wel een bepaald idee heeft wie hun klanten zijn. Het is heel belangrijk te weten wie jouw werkelijke gasten en/of bezoekers zijn en welke behoeften zij hebben. Uit onderzoek blijkt dat in bijna alle gevallen de recreatieondernemer er naast zit. Op zijn bedrijf lopen veelal doelgroepen die nooit bij hem opkwamen en totaal een ander licht geven op de zaak. Want het gaat er om dat jouw commerciële boodschap een match heeft met de juiste doelgroep! Van belang is te weten welke behoefte jouw klanten hebben of in welke levensfase of inkomensklasse ze verkeren. Waarom adverteren met een aanbod als het niet aansluit op de individuele klant? Om daar meer inzicht in te krijgen zouden alle recreatiebedrijven hun persona’s in kaart moeten brengen. Dat betekent dat men inzichtelijk maakt hoe jouw klantendoelgroep eruitziet.

Weet wie en waar jouw beste klanten zitten

 

Wie iets verder kijkt, kan zien wie zijn beste klanten zijn. Vervolgens gaat het er om het juiste aanbod te creëren en dit te vertalen naar uw on- en offline marketingaanpak. Wij zien dat bedrijven daarmee worstelen en vandaar dat wij dit jaar nog komen met een cursus Smart Data. Wij hebben daarvoor een projectteam opgestart met Jan Louwris, Martin Kranenburg en Hans van Leeuwen. Het vertrekpunt is de data van Whize waarin alle ruim 7,7 miljoen huishoudens in Nederland zijn beschreven en geclassificeerd. Deze huishoudens zijn onderverdeeld in 59 subsegmenten die zijn samengevoegd in 11 grotere herkenbare segmenten die hele herkenbare persona’s representeren. Daarmee zijn wij in staat recreatieondernemers te helpen inzichtelijk te maken wie hun persona’s (klanten) zijn. Het is een classificatie die een duidelijk beeld schetst van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun socio-demografische kenmerken, levensstijl en koopgedrag. Tijdens de cursus Smart Data, die we nog dit jaar uitrollen, leren wij bedrijven om zelf hun persona’s te ontdekken.



Het projectteam met Martin van Kranenburg (l), Hans van Leeuwen (m) en Jan Louwris (r)

Niet met hagel schieten

 

Samen met Jan Louwris hebben wij een gebiedsanalyse Tool voor de Recreatiesector ontwikkeld en mag Pleisureworld NRIT deze als enige op de markt brengen. Via een gerichte gebiedsanalyse bieden wij  de recreatieondernemers de tools voor een gerichte marketingaanpak. Zodra wij weten wie uw persona’s zijn, is het mogelijk de boodschap op een juiste wijze te verpakken. Het van belang te weten wie uw klanten zijn, waar ze wonen, hoeveel geld ze besteden en welke klanten het meest komen (herhaal bezoek). Dus niet met hagel schieten maar door een gerichte gebiedsanalyse gebaseerd op klantgegevens een gerichte marketing aanpak uitvoeren. Deze exercitie geeft u extra inzicht in het totale bereik.


Er zijn twee opties om meer inzicht te krijgen in uw klantenaanbod: U gaat uit van een bepaald verzorgingsgebied of neemt de optie met klantdata. De uitkomsten worden gerapporteerd in een uitgebreid pdf-verslag waarin u een compleet overzicht krijgt van uw totale klantenperspectief. Niks meer op gevoel maar keiharde bewijslast waar uw klanten wonen, wie uw beste klanten zijn maar bovenal waar diezelfde potentiële klanten nog meer te vinden zijn. Vooral dat laatste maakt het interessant dat op basis van die wetenschap de marketing bijna 1 op 1 kan gaan communiceren. Via een speciale weblink kunt u eenvoudig zelf uw eigen rapport genereren!

Maak van een zoeker een boeker

 

Het is nog pas enkele jaren terug dat Martin van Kranenburg samen mij Hans van Leeuwen honderden recreatiebedrijven op de meerdaagse training van Best Marketeer de eerste stappen hebben bijgebracht van online marketing. Na zoveel jaren is ook het online gedrag van de consument veranderd en zijn de laatste ontwikkelingen dat op basis van jouw profiel (persona’s) ook de website realtime wordt aangepast. Recreatiebedrijven die over enkele jaren nog maar één website hebben, krijgen het zwaar en zullen veel klandizie verliezen. Aan de hand van de uitkomsten van de persona’s, in combinatie met de resultaten uit de gebiedsanalyse, zijn wij in staat de online marketing hierop aan te passen. U weet nu waar uw AdWords-campagne moet draaien of de targeting van Facebook. Maar wilt u op basis van de persona’s ook de website laten aansluiten bij het juiste profiel dan dient u daar ook daar de juiste instellingen in te regelen. Met Martin van Kranenburg hebben wij daarvoor de juiste persoon in huis die alles weet over online marketing.

Bezoek de workshops op de Vakdagen

 

Martin Kranenburg zal samen met Jan Veen van Vakantiepark Stoetenslag een praktijk workshop geven tijdens de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Hier presenteert Martin Kranenburg in een duo presentatie de mogelijkheden zijn van de Smart data Gebiedsanalyse. Inschrijven gaat snel en eenvoudig op: hetvakantieparkvandetoekomst.nl


Ook Jan Louwris is te zien tijdens de Vakdag Het nieuwe dagje uit waar hij inzicht geeft in de methodiek van Whize en de Smart Data Gebiedsanalyse Tool van Pleisureworld NRIT.  Uiteraard zal Jan Louwris een demonstratie geven. Mis dit niet en schrijf in op: Inschrijven gaat snel en eenvoudig op : hetnieuwedagjeuit.nl


U bent van harte welkom op een van deze beide Vakdagen!

Trefwoorden: marketing, online marketing, social media, personas, segmentatie, klantsegmentatie. verblijfsrecreatie, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...