Geplaatst op: 13-02-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Veel wintersporters laks met sneeuwkettingen

Veel wintersporters laks met sneeuwkettingen

1 op de 7 Nederlandse wintersporters neemt geen sneeuwkettingen mee in de auto, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.002 autobezitters die dit seizoen op wintersport gaan. Van de vakantiegangers die ze wél meenemen, weet 21 procent niet of het wel de juiste maat is en 6 procent gaat bovendien met zomerbanden op pad. Zo’n 300.000 wintersporters riskeren daarmee boetes tot 5.000 euro.

De afgelopen weken viel er een enorme hoeveelheid sneeuw in de populaire wintersportgebieden, soms zelfs met evacuaties van hele dorpen tot gevolg. Markteffect onderzocht in opdracht van BOVAG in welke mate vakantiegangers zich voorbereiden op de weersomstandigheden en verkeerssituaties. Gemiddeld gaan jaarlijks circa 1 miljoen Nederlanders op wintersportvakantie, waarvan zo’n 85 procent met de auto (bron: CBS). Dat betekent dat bijna 120.000 Nederlandse wintersporters zonder sneeuwkettingen aan boord op pad gaan en 160.000 mensen nemen kettingen mee die (wellicht) niet passen. Ruim 50.000 gaan met zomerbanden op reis.
 

5.000 euro boete

In het onderzoek geeft 14 procent van de respondenten aan geen sneeuwkettingen mee in de auto te nemen richting de wintersportbestemming. Ruim 70 procent van deze mensen denkt ze niet nodig te hebben of heeft ze nog nooit eerder nodig gehad. 11 procent geeft aan dat er toch niet op gecontroleerd wordt. Van de wintersporters die wel sneeuwkettingen meenemen, weet echter ruim 1 op de 5 niet (zeker) of deze wel passen op de wielen van de auto waarmee ze op reis gaan. 28 procent heeft nog nooit geoefend met het opleggen van de kettingen en kan dus voor nare verrassingen komen te staan als de nood aan de man is. Minder dan de helft (49 procent) van de respondenten zegt volledig voorbereid op pad te gaan. Overal waar dat met een (blauw) bord staat aangegeven, is het verplicht om sneeuwkettingen te monteren en overtreding leidt in Oostenrijk tot een boete van maximaal 5.000 euro. Dat boetebedrag geldt ook bij het in gevaar brengen van overig verkeer door gebruik van zomerbanden. In een aantal Italiaanse wintersportoorden is het ’s winters te allen tijde verplicht om sneeuwkettingen in de auto mee te voeren.
 

Controleer tijdig

6 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan met zomerbanden richting de sneeuw te rijden, bijna driekwart zegt winterbanden te hebben gemonteerd en ruim een vijfde vierseizoenenbanden. Daarbij geeft overigens 33 procent aan niet te weten of de banden zijn voorzien van het ‘alpine’- c.q. ‘sneeuwvlokjessymbool’, hetgeen bijvoorbeeld in Duitsland verplicht is bij winterse omstandigheden. Meer dan de helft (53 procent) weet ook niet of de aanduiding M+S (‘mud and snow’; modder en sneeuw) op de banden staat. BOVAG adviseert wintersporters die binnenkort met de auto op vakantie gaan tijdig de banden te controleren op aanwezigheid van de vereiste markeringen en op voldoende profiel, aangezien in de meeste Alpenlanden minimaal 4 millimeter profieldiepte is vereist. Daarnaast moet gecontroleerd worden of de sneeuwkettingen corresponderen met de bandenmaat en het is zeker geen overbodige luxe om in Nederland al een keer te oefenen met het monteren van de kettingen. De komende weken zullen vele Nederlanders in verband met de Krokusvakantie op wintersport gaan, te beginnen vanaf 16 februari in de regio Noord.

Link: https://www.bovag.nl/
Trefwoorden: wintersporters, sneeuwkettingen, onderzoek sneeuwkettingen

CELTH



||| Nieuws |||

30/06/25
Nieuwe fietsroute belicht Oisterwijkse leerindustrie
Met de lancering van de Leerroute Oisterwijk krijgt de rijke leerhistorie van de gemeente een nieuw podium. De 27 kilometer lange fietsroute, ontwikkeld door gemeente Oisterwijk en Brabant Partners, voert langs iconische plekken zoals de KVL-leerfabriek en de fabriek van schoenenfamilie Van Bommel.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.