Geplaatst op: 11-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Keynote op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Op dinsdag 26 maart komen family entertainment centers, attractieparken, musea en dierentuinen bij elkaar op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. We zijn die dag te gast bij het Family Entertainment Center Sevenum dat in het voorjaar van 2018 is geopend. In het FEC Sevenum zijn drie concepten gebouwd: Mattel Play! Sevenum, The Portal Action House en het ABC Restaurant. Een totaalconcept dat uniek is in Nederland en u beslist niet mag missen! U krijgt die dag alles te weten over het FEC Sevenum, gaat behind the scenes en komt alles te weten over actuele trends en ontwikkelingen in de branche.


Eigenaar Ronald Hoppzak wist eigenhandig de eerste Mattel Play! naar Nederland te halen. Op de Vakdag vertelt hij het opmerkelijke verhaal van zijn avontuur en vasthoudendheid dat werd beloond met een prachtig FEC.

FEC Sevenum en vakantiepark De Schatberg

 

Ronald heeft in 1995 met zijn ouders de Schatberg in Sevenum overgenomen. Vakantiepark De Schatberg is in 1965 ontstaan rond een zandafgraving voor de Middenpeelweg en is nu doorgegroeid naar een recreatiebedrijf met 1.000 kampeerplaatsen en 200 vakantiebungalows. Compleet met centrumvoorzieningen als restaurants, bowling en zwembaden. "De Schatberg is 100 hectare groot en er is nog ruimte om 240 bungalows bij te bouwen”, vertelt Ronald. "We hebben bungalows van 4 tot 32 personen in diverse comfortranges en verhuren ze via een touroperator.

Speelwereld rond internationale characters

 

Het idee om een FEC te bouwen heeft alles te maken met het vakantiepark: "Toen we nadachten over de uitbreiding van het bungalowpark vroegen we ons af of onze centrumvoorzieningen wel voldoende capaciteit hadden. Toen hebben we besloten een nieuwe speelwereld te bouwen.” Ronald wilde zijn speelwereld rond bekende internationale characters bouwen en kwam via allerhande omwegen en bijna getekende contracten uiteindelijk bij Mattel terecht. "We zijn met Mattel tot zes brands gekomen die we mogen voeren. Angelina Ballerina, Bob de Bouwer, Brandweerman Sam, Thomas de stoomlocomotief, Mega Bloks en Mega Construx.” Die laatste twee zijn toegevoegd om kinderen van 8 jaar en ouder aan te trekken. "We willen kinderen onderdompelen in de wereld van hun character waar ze hun rol kunnen spelen.”


Ook voor tieners en jongvolwassenen

 

Maar daarmee was het FEC voor Ronald nog niet compleet: "We wilden een FEC realiseren waar ook tieners en jongvolwassenen kunnen meedoen. We hebben binnen Mattel naar concepten gekeken maar dat lukte uiteindelijk niet. Toen hebben we helemaal zelf de Portal Action House ontwikkeld waar we de online en offline wereld met elkaar hebben verbonden.” In de Portal Action House moeten de deelnemers een ontvoerd familielid bevrijden. "Ze moeten, alsof ze live in een game zitten, allerhande muntjes verzamelen. Als ze alle levels winnen, dan vinden ze de verloren persoon weer terug.”


ABC restaurant maakt FEC compleet

 

Toen deze twee onderdelen plantechnisch bijna klaar waren, werd Ronald benaderd door ABC restaurants. "Ze wilden graag bij ons FEC een ABC-restaurant realiseren”, vertelt Ronald. "En vanwege de uitstraling en imago paste het prima bij onze plannen.” Dat in Velp jaarlijks 275 duizend mensen kwamen eten, hielp ook mee en veranderde de plannen voor het FEC compleet. Zo werd het gebouw twee keer zo groot en moest op een andere locatie direct aan de Middenpeelweg gerealiseerd worden. "Ook de financiering moest worden aangepast; het Limburgse ontwikkelfonds Liof ging meedoen en van de bank moesten we ook nog een crowdfundingsactie opstarten. We zijn toen met Collin Crowdfuncing in zee gegaan en hebben in 7 uur tijd 1 miljoen euro opgehaald.”

Unieke presentatie op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

 

Na jarenlange voorbereiding ging ineens alles snel en 7 maanden na de eerste schop in de grond ging het ABC Restaurant open en twee maanden later Mattel Play! en de Portal Action House.


Learings in het proces waren er volop voor Ronald, een tipje van de sluier: "Het kostte meer tijd dan we verwacht hadden. We zijn heel trots dat we na Liverpool en Dubai de derde Mattel Play! ter wereld zijn. Maar dat geeft ook de onbekendheid aan voor veel mensen die denken dat het een soort Monkeytown is en dat is het beslist niet.”


Over zijn turbulente ervaringen met internationale spelers in de wereld van de Intellectual Properties schrijft Ronald het boek ‘Mijn naam is Sjaak’. Op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit alvast een unieke preview die u niet mag missen.


Link: https://hetnieuwedagjeuit.nl/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, family entertainment centers, restaurants, dagattracties

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.