Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Slechte start voor consumentenvertrouwen

Slechte start voor consumentenvertrouwen
Bron: Pixabay

Januari is slecht gestart als het gaat om het vertrouwen van de Nederlandse consument. Die was in januari 2019 voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder. Dat meldt het CBS.


Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1. Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Koopbereidheid neemt af

 

Consumenten oordelen in januari een stuk minder positief over de economie. De deelindicator Economisch klimaat daalt van 17 naar 3. Zowel het oordeel over de afgelopen als dat over de komende twaalf maanden was minder positief dan in december.


Ook de koopbereidheid neemt af in januari. Deze deelindicator komt uit op -1, tegen 3 in december. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie. Verder vinden zij de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.


Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/04/grootste-daling-consumentenvertrouwen-in-ruim-7-jaar
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumenten, vertrouwen, consumentenvertrouwen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.