Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-01-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toerisme groeit sterk in Den Haag, gemeente mikt op kwaliteitstoerisme

Toerisme groeit sterk in Den Haag, gemeente mikt op kwaliteitstoerisme
Bron: Pixabay

Het toerisme in Den Haag groeit fors en daar is de gemeente trots op. Zeker omdat 1 op de 10 Hagenaars zijn baan vindt in de vrijetijdseconomie. Dat blijkt uit de nieuwste vrijetijdsmonitor.


Het college van B&W ziet nog veel ruimte voor groei in het toerisme. Den Haag zet daarbij actief in op het aantrekken van de kwaliteitstoerist die veel besteedt, en op het aantrekken van bezoekers buiten het hoogseizoen.

Forse groei: +33%

 

Het totaal aantal verblijfsbezoekers met minstens één overnachting in Den Haag groeide in de periode 2013-2017 met 33%. In 2017 loopt Den Haag met een groei van 15% voor op de landelijke trend (+11%) en is daarmee verhoudingsgewijs harder gegroeid dan Amsterdam (+14%) en Rotterdam (+8%). Voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek duiden op een verdere groei in 2018.


Momenteel dankt circa 1 op de 10 Hagenaars zijn of haar baan (in)direct aan de vrijetijdseconomie. De directe werkgelegenheid in de toeristische sector in Den Haag is zelfs gegroeid met 1.730 banen in 2017. De groei is voornamelijk zichtbaar in de sectoren logiesverstrekking, sport en recreatie, eet- en drinkgelegenheden en kunst.

Succesvol beleid

 

De afgelopen jaren is met succes ingezet op drie speerpunten die aan de groei van het toerisme moesten bijdragen: het uitbreiden van het internationaal concurrerend aanbod, het vergroten van de (inter)nationale zichtbaarheid en het versterken van het toeristisch DNA – stad aan zee, stad van vrede en recht, koninklijke stad.


Richard de Mos, wethouder Economie, Sport en Buitenruimte: "De resultaten laten zien dat het toerisme in Den Haag flink groeit en dat is goed nieuws. Dit zorgt voor meer omzet- en groeimogelijkheden voor onze ondernemers en meer werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden. En die banen zijn hard nodig in Den Haag.”


Den Haag heeft volgens de wethouder als stad aan zee de unieke combinatie van een historische binnenstad, met een prachtig winkel- en cultuuraanbod en 11 kilometer strand. "Recent onderzoek laat zien dat juist deze combinatie een reden is om voor Den Haag te kiezen en dat het de stad aantrekkelijk maakt voor een meerdaags bezoek”, stelt De Mos.


Maximale economische impact door slimme groei

 

Het college ziet nog veel ruimte voor groei in het toerisme. Den Haag zet daarbij actief in op het aantrekken van de kwaliteitstoerist die veel besteedt, en op het aantrekken van bezoekers buiten het hoogseizoen. Zo wordt bij themajaren vrijwel uitsluitend geprogrammeerd buiten het hoogseizoen.


Daarnaast is er in Den Haag reeds sprake van een natuurlijke spreiding door de stad dankzij de verschillende toeristische kerngebieden zoals de Binnenstad, de badplaatsen Scheveningen en Kijkduin en de Internationale zone.


Den Haag heeft eigen themajaren geïntroduceerd, en dit werpt haar vruchten af. Uit voorlopige cijfers blijkt dat het themajaar 2018: Feest aan Zee, de viering van 200 jaar Haagse badplaats Scheveningen, maar liefst 4,7 miljoen bezoekers naar de festiviteiten trok.


In 2017, gedurende het Mondriaanjaar, groeide het aantal nationale verblijfsbezoekers met 20% ten opzichte van een gemiddelde groei van 8% in Nederland.

Toerisme monitor

 

Jaarlijks wordt de Monitor Toerisme door de Gemeente Den Haag uitgebracht met bestaande cijfers van o.a. onderzoekbureau NBTC-NIPO Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek. De monitor biedt inzicht in de trends die zich voordoen en in de ontwikkelingen van de sector.

Link: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/7238059/1/RIS301571_Bijlage
Trefwoorden: beleid, toerisme, stedelijk toerisme, kusttoerisme, zuid-holland

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...