Geplaatst op: 18-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018
Overhandiging onderzoeksrapport door Albert Postma ETFI (l) en Klaas Kielstra Fryslan (r)
Het aantal toeristen dat jaarlijks een bezoek brengt aan de Afsluitdijk is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Per jaar komen 700.000 toeristen naar de Afsluitdijk. Op Kornwerderzand is het bezoek zelfs vervijfvoudigd.


De Afsluitdijk is mede door de komst van het Afsluitdijk Wadden Center en Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 beter op de kaart gezet. Daarmee is goed ingespeeld op de landelijke groei van toerisme.


De resultaten van het onderzoek zijn op donderdag 17 januari 2019 gepresenteerd tijdens het symposium over het toerisme op de Afsluitdijk. Gedeputeerde Kielstra: "De in 2014 geschatte effecten van investeringen in een toeristische Afsluitdijk zijn realistisch geweest. Meer toeristen betekent meer kansen voor ondernemers in de kop van Noord-Holland en Fryslân. Straks met het fietspad langs de Waddenzee, de Vismigratierivier en het vernieuwde Monument zijn er nog meer mogelijkheden voor verdere groei.”


Waar is het bezoek gegroeid?

In opdracht van De Nieuwe Afsluitdijk deed NHL-Stenden University onderzoek naar het toeristisch bezoek aan de Afsluitdijk in 2018. Tussen 2014 en 2018 verdubbelde het bezoek op drie van de vier onderzoekslocaties (Monument noord- en zuidzijde en Kornwerderzand noordzijde). Het bezoek bij Kornwerderzand zuidzijde is bijna verzesvoudigd. De toegenomen belangstelling voor die locatie komt vooral door de opening van het Afsluitdijk Wadden Center. Op alle locaties hebben het mooie weer en het evenement Culturele hoofdstad een rol gespeeld. Zo was veertig procent van de bezoekers aan de Afsluitdijk in de regio vanwege Culturele Hoofdstad. Het aantal bezoekers aan de Afsluitdijk wordt door de onderzoekers in 2018 geschat op 613.000-754.000. Dat is ruim tweemaal zoveel als in 2014.


Wie bezoeken de Afsluitdijk?

De gemiddelde bezoeker was 54 jaar, drie jaar ouder dan in 2014. Een ruime meerderheid van de bezoekers (80 procent) kwam uit Nederland, 12 procent uit Duitsland en 2 procent uit België. Ten opzichte van 2014 is het aandeel Duitsers en Belgen enigszins gestegen, het aandeel bezoekers uit overig Europa en van buiten Europa juist iets teruggelopen.


Zo'n zestig procent van de bezoekers kwam in 2018 met de partner, 13% alleen, en 13% met kinderen tot 12 jaar. Van de bezoekers kwam 22 procent vanuit huis, 10 procent als dagtocht vanuit het vakantieadres en 28 procent op weg van of naar het vakantieadres. Voor anderen was het bezoek aan de Afsluitdijk onderdeel van een dagtocht. Opvallend is het hoge herhaalbezoek; 71 procent van de ondervraagden had de Afsluitdijk al eens eerder bezocht, 52 procent zelfs in datzelfde jaar.



Van de bezoekers beschouwt 81 procent de Afsluitdijk als een toeristische attractie en meer dan de helft van de bezoekers is op de hoogte van het feit dat de Waddenzee UNESCO Werelderfgoed is.


Waarom bezoeken ze de Afsluitdijk?

Bijna de helft van de ondervraagden stopte voor maximaal een half uur, 32 procent bracht een bezoek van een half tot twee uur. Vooral bij Kornwerderzand, de locatie van het Afsluitdijk Wadden Center, verbleven de bezoekers langer. Bezoekers komen vooral om te genieten van de omgeving en het uitzicht (64 procent) en iets te leren over de Afsluitdijk (52 procent). De kennis- en informatiebehoefte richtte zich vooral op de Afsluitdijk zelf (38 procent), de Waddenzee of UNESCO Werelderfgoed (23 procent), het IJsselmeer (20 procent), de natuur in het algemeen (13 procent) en de strijd tegen het water (12 procent). Ruim driekwart van de ondervraagden geeft aan de Afsluitdijk opnieuw te willen bezoeken.



Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Tijdens het symposium hebben ondernemers en overheden samen gesproken over het toerisme in Nederland en op de Afsluitdijk. Samen zochten zij naar hoe de regio nog meer kan profiteren van de groei en het aantal bezoeken aan de Afsluitdijk. De verwachting is dat de landelijke toeristische groei tot 2030 nog verder doorzet.


De Nieuwe Afsluitdijk De Nieuwe Afsluitdijk (DNA) is aanjager van ontwikkelingen op de Afsluitdijk. Diverse toeristische projecten zijn al uitgevoerd. Voor de marketing is samengewerkt met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, de marketingorganisaties Merk Fryslân, Holland boven Amsterdam en Marketing Groningen.

Link: https://www.deafsluitdijk.nl/
Trefwoorden: dagrecreatie, bezoekerscentra, monumenten, erfgoed, friesland, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...