Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018

Afsluitdijk trekt 700.000 bezoekers in 2018
Overhandiging onderzoeksrapport door Albert Postma ETFI (l) en Klaas Kielstra Fryslan (r)
Het aantal toeristen dat jaarlijks een bezoek brengt aan de Afsluitdijk is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Per jaar komen 700.000 toeristen naar de Afsluitdijk. Op Kornwerderzand is het bezoek zelfs vervijfvoudigd.


De Afsluitdijk is mede door de komst van het Afsluitdijk Wadden Center en Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 beter op de kaart gezet. Daarmee is goed ingespeeld op de landelijke groei van toerisme.


De resultaten van het onderzoek zijn op donderdag 17 januari 2019 gepresenteerd tijdens het symposium over het toerisme op de Afsluitdijk. Gedeputeerde Kielstra: "De in 2014 geschatte effecten van investeringen in een toeristische Afsluitdijk zijn realistisch geweest. Meer toeristen betekent meer kansen voor ondernemers in de kop van Noord-Holland en Fryslân. Straks met het fietspad langs de Waddenzee, de Vismigratierivier en het vernieuwde Monument zijn er nog meer mogelijkheden voor verdere groei.”


Waar is het bezoek gegroeid?

In opdracht van De Nieuwe Afsluitdijk deed NHL-Stenden University onderzoek naar het toeristisch bezoek aan de Afsluitdijk in 2018. Tussen 2014 en 2018 verdubbelde het bezoek op drie van de vier onderzoekslocaties (Monument noord- en zuidzijde en Kornwerderzand noordzijde). Het bezoek bij Kornwerderzand zuidzijde is bijna verzesvoudigd. De toegenomen belangstelling voor die locatie komt vooral door de opening van het Afsluitdijk Wadden Center. Op alle locaties hebben het mooie weer en het evenement Culturele hoofdstad een rol gespeeld. Zo was veertig procent van de bezoekers aan de Afsluitdijk in de regio vanwege Culturele Hoofdstad. Het aantal bezoekers aan de Afsluitdijk wordt door de onderzoekers in 2018 geschat op 613.000-754.000. Dat is ruim tweemaal zoveel als in 2014.


Wie bezoeken de Afsluitdijk?

De gemiddelde bezoeker was 54 jaar, drie jaar ouder dan in 2014. Een ruime meerderheid van de bezoekers (80 procent) kwam uit Nederland, 12 procent uit Duitsland en 2 procent uit België. Ten opzichte van 2014 is het aandeel Duitsers en Belgen enigszins gestegen, het aandeel bezoekers uit overig Europa en van buiten Europa juist iets teruggelopen.


Zo'n zestig procent van de bezoekers kwam in 2018 met de partner, 13% alleen, en 13% met kinderen tot 12 jaar. Van de bezoekers kwam 22 procent vanuit huis, 10 procent als dagtocht vanuit het vakantieadres en 28 procent op weg van of naar het vakantieadres. Voor anderen was het bezoek aan de Afsluitdijk onderdeel van een dagtocht. Opvallend is het hoge herhaalbezoek; 71 procent van de ondervraagden had de Afsluitdijk al eens eerder bezocht, 52 procent zelfs in datzelfde jaar.



Van de bezoekers beschouwt 81 procent de Afsluitdijk als een toeristische attractie en meer dan de helft van de bezoekers is op de hoogte van het feit dat de Waddenzee UNESCO Werelderfgoed is.


Waarom bezoeken ze de Afsluitdijk?

Bijna de helft van de ondervraagden stopte voor maximaal een half uur, 32 procent bracht een bezoek van een half tot twee uur. Vooral bij Kornwerderzand, de locatie van het Afsluitdijk Wadden Center, verbleven de bezoekers langer. Bezoekers komen vooral om te genieten van de omgeving en het uitzicht (64 procent) en iets te leren over de Afsluitdijk (52 procent). De kennis- en informatiebehoefte richtte zich vooral op de Afsluitdijk zelf (38 procent), de Waddenzee of UNESCO Werelderfgoed (23 procent), het IJsselmeer (20 procent), de natuur in het algemeen (13 procent) en de strijd tegen het water (12 procent). Ruim driekwart van de ondervraagden geeft aan de Afsluitdijk opnieuw te willen bezoeken.



Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Tijdens het symposium hebben ondernemers en overheden samen gesproken over het toerisme in Nederland en op de Afsluitdijk. Samen zochten zij naar hoe de regio nog meer kan profiteren van de groei en het aantal bezoeken aan de Afsluitdijk. De verwachting is dat de landelijke toeristische groei tot 2030 nog verder doorzet.


De Nieuwe Afsluitdijk De Nieuwe Afsluitdijk (DNA) is aanjager van ontwikkelingen op de Afsluitdijk. Diverse toeristische projecten zijn al uitgevoerd. Voor de marketing is samengewerkt met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, de marketingorganisaties Merk Fryslân, Holland boven Amsterdam en Marketing Groningen.

Link: https://www.deafsluitdijk.nl/
Trefwoorden: dagrecreatie, bezoekerscentra, monumenten, erfgoed, friesland, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...