Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Veluwe is niet meer populairste binnenlandse vakantiebestemming

Veluwe is niet meer populairste binnenlandse vakantiebestemming
Vorige week kwamen de nieuwste CVO-cijfers over vakanties van Nederlanders naar buiten. Voor het binnenland een gemixed beeld. Minder vakanties (-2 procent) maar wel meer overnachtingen (+4 procent). Gelderland is de eerste provincie die haar regionale cijfers presenteert. Gelderland volgt de landelijke ontwikkeling met een afname van het aantal vakanties en een toename van de overnachtingen. Gelderland blijft met afstand de grootste binnenlandse vakantiebestemming. Opvallend is dat de Veluwe niet meer de populairste Nederlandse vakantieregio is.


Gelderland blijft dus net als andere jaren de meest populaire provincie voor Nederlandse vakantiegangers. Nederlanders hielden vorig jaar bijna 2,9 miljoen vakanties in deze provincie. Dat waren er wel 2,4 procent minder dan in 2017. Het aantal overnachtingen van Nederlandse vakantiegangers in Gelderland is in 2018 met 4 procent toegenomen. Gelderland was goed voor 17 miljoen overnachtingen.


Gedeputeerde Bea Schouten (Toerisme): "Ik ben trots op de grote populariteit van onze provincie als vakantiebestemming. En ik stel vast dat behalve de Veluwe, ook de Achterhoek en de regio’s Arnhem-Nijmegen en het Rivierenland gezamenlijk meer dan een miljoen bezoekers trekken.”


Veluwe niet meer nummer 1

Opvallend is wel dat de Veluwe op de ranglijst van populaire binnenlandse vakantieregio’s zakte van plaats 1 naar plaats 3. Populairste regio's zijn de Noordzeebadplaatsen en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden die in 2018 een sterke groei doormaakten. In 2018 hielden Nederlanders bijna 1,9 miljoen vakanties op de Veluwe en de Veluwerand, evenveel als in 2017. Door de mooie zomer van 2018 hebben de waterrijke gebieden hier mogelijk meer van geprofiteerd.


Meer uitgaven in Gelderland

Behalve de Veluwe, zijn ook de andere Gelderse regio’s goed bezocht. Bezoekers gaven daarbij 495 miljoen euro uit, zo’n kleine 5 miljoen euro meer dan een jaar eerder.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, gelderland

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...