Omzet bioscopen groeit bij licht dalend bezoek
Photo by Jeremy Yap on Unsplash In 2018 hebben Nederlandse bioscopen
en filmtheaters 35,7 miljoen bezoeken gerealiseerd, 0,8 procent
minder dan in 2017. Positief is dat de omzet met 3,5 procent groeide.
Volgens bestuurslid Hajo Binsbergen van
de Filmdistributeurs Nederland waren het warme weer, het beperkte
aanbod aan blockbusters en het WK voetbal de voornaamste oorzaken dat
het bezoek tegenviel. In het najaar leefde het bezoek weer op.
Muziekfilms in trek
Het mag geen verrassing heten dat met
name ‘Bohemian Rhapsody’ sterk heeft bijgedragen aan de hoge
bezoekcijfers in het najaar. De film werd maar liefst 1,3 miljoen
keer bezocht en het einde lijkt nog niet in zicht. Dat de film in de
top 3 komt van best bezochte films van de afgelopen 5 jaar is dan ook
zeer waarschijnlijk. Ook ‘A Star Is Born’ en ‘Mamma Mia! Here
We Go Again’ trokken veel mensen naar de bioscoop in de tweede
helft van 2018.
Bezoek Nederlandse films
Films van eigen bodem waren dit jaar
minder in trek dan vorig jaar; het bezoek daalde met 8 procent. Het
marktaandeel kwam uit op 11 procent. ‘Bon Bini Holland 2’ trok de
meeste bezoekers gevolgd door ‘Bankier van het Verzet’.
Trefwoorden: cultuur, bioscopen
|
|
06/06/25
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
06/06/25
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
|
06/06/25
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
|
06/06/25
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
|
05/06/25
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
|
05/06/25
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
|
05/06/25
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
|
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|