Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-01-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veel aandacht voor bezorging op Horecava

Winnaar Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect

Veel aandacht voor bezorging op Horecava
Foto: Horecava

Wie vandaag op de openingsdag van vakbeurs Horecava loopt, ziet veel aandacht voor het bezorgen van horecaproducten. Overal vind je fietsen, scooters en andere oplossingen om voedsel naar de consument te brengen. Dat dan het liefst ook zo milieuvriendelijk mogelijk. In dat perspectief maakte de jury van de Innovation Award een duidelijke keuze. Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect van de gelijknamige firma uit Gent. Deze slimme tool, gekoppeld aan het eigen kassasysteem, maakt een eind aan het woud van bonnenprinters, tablets en schermen in een horecakeuken van bezorgdiensten als Deliveroo en Thuisbezorgd, die inspelen op de sterk groeiende bezorgmarkt.

Maar liefst 189 innovaties waren dit jaar ingezonden, een record aantal. Het laat zien dat in deze topdagen van de horeca veel bedrijven aandacht besteden aan innovatie. Zestien daarvan werden genomineerd na een eerste jury-ronde. In een tweede ronde mochten de gelukkigen hun product pitchen en vragen beantwoorden.


Bezorgmarkt groeit
Volgens de negentien koppige deskundige jury is Deliverect een innovatie die helemaal past bij de richting waarin de foodbranche zich beweegt, nu de bezorgmarkt voor eten en drinken in Nederland zo hard groeit. In 2018 groeide de thuisbezorgmarkt in omzet met 20%, tegenover 5% groei voor de totale foodservicemarkt. Deliverect ontneemt ondernemer en personeel ‘bonnenstress’, met bijbehorende kans op foute bestellingen. Meer focus en tijd voor gasten in de zaak, in plaats van aandacht geven aan al die tablets, softwareplatforms en bonnenprinters. "Met een geringe investering verlaagt Deliverect, dankzij slimme software en handige koppelingen, de bedrijfskosten en vergroot de efficiëntie,” aldus de jury. "Daarom terechte winnaar in de categorie Digital, Apps & Social media en Overall Winnaar van de Horecava Innovation Award 2019.”


Winnaar categorie Food & Beverage
In de categorie Food & Beverage is de Amster-Damhertenrookworst van poelier Pieter van Meel uit Amsterdam, de overtuigende winnaar. Deze rookworst van vlees van damhert uit de Amsterdamse Waterleidingduinen is volgens de jury een tot in de puntjes goed doordacht product: "Inhakend op de actualiteit van het grote-grazers-overschot, maatschappelijk betrokken (20% naar de voedselbank), lokaal, goede smaak, zout gereduceerd, halal. En dan ook nog ambachtelijk én traditioneel én vernieuwend.”


Winnaar categorie Concepts, Interior & Design
Eenmalig bruikbaar plastic is in de ogen van de recreant niet meer te tolereren. Er zijn goede vervangingen voor het plastic en dat leidde tot deze innovatieve oplossing. De combinatie van duurzaamheid, grote impact en fraai design doet de jury van de categorie Concepts, Interior & Design kiezen voor de 100% composteerbare Snack bakjes van suikerriet van Natureko uit Waddinxveen. "Weg met de witte plastic patatbakjes! Dit oogstrelend alternatief geeft een aanzienlijke vermindering van het afvalprobleem”, aldus de jury. Een charmante winnaar maar het past niet bij deze categorie terwijl heel veel nieuwe concepten voor interieur en design worden aangeboden. Het maakt wel de drang bij de eigenaren in de horeca duidelijk naar goede oplossingen om milieuvriendelijke bedrijfsprocessen op te zetten.


Winnaar categorie Equipment & Services
In de categorie Equipment & Services komt de Glazenwasmachine TOPDRY van Hobart uit Woerden als winnaar uit de bus. "Gegarandeerd een poleervrij en kurkdroog resultaat. Maakt een einde aan natte glazen en vervelend ontsnappende warme damp in de (spoel)keuken”, aldus de jury.


Groene sterren winnen Karel de Vos Duurzaamheid award
De groene loper mag dit jaar uit voor de winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award. Groenesternederland biedt volgens de jury een waardevol podium voor al die restaurants die inmiddels bewust, duurzaam én lekker bezig zijn.

In Recreatie & Toerisme komt een uitgebreid trendartikel over de horeca.

Trefwoorden: horeca, trends

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.