Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-01-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Dit zijn dé vakantietrends voor 2019

Zo aan het begin van het jaar kijken we vooruit naar de vakantietrends. Wat 2019 ons op het gebied van vakanties zal brengen, heeft online reisaanbieder dé VakantieDiscounter op basis van haar boekdata uitgezocht.


Spanje blijkt opnieuw, met afstand, de grote favoriet. Opvallend is dat bestemmingen die we eerder links lieten liggen, in 2019 weer helemaal terug zijn. Zo stijgt Egypte van plek 4 naar plek 2. De Verenigde Staten en Kaapverdië komen nieuw de top 10 binnen. Kijkend naar de populairste steden, maakt New York een grote opmars. Stond de grootste stad van de Verenigde Staten dit jaar nog op plek 6 met 7,6%, is zij komend jaar het populairst met 14,5%.


‘Oude’ bestemmingen helemaal terug

Bestemmingen die de consument in het verleden links liet liggen, zijn stuk voor stuk weer helemaal terug. Met name Egypte en Tunesië doen het op dit moment goed als winterzonbestemmingen. De verwachting is dat dit in 2019 door zal zetten. De eerste cijfers laten dat ook zien. Hetzelfde geldt overigens voor Turkije en Griekenland. Deze bestemmingen liggen eveneens op koers voor een mooie zomer.

Vraag naar authentieke vakanties groeit

Hoewel all inclusive hotels met alle bijbehorende faciliteiten nog steeds mateloos populair zijn (39,7%), is ook hier een verandering te zien. Er komen steeds meer hotels bij die zich richten op authentieke vakanties. Met Griekenland als beste voorbeeld is er een toenemende vraag te zien naar kleinschalige boutique hotels. Ook een thema als adults only vakanties blijft in populariteit toenemen.

We geven meer uit aan onze vakantie

Waar de koopkracht van de gemiddelde Nederlander in 2019 toeneemt, is er ook een duidelijke toename te zien in het geld dat we uitgeven aan onze vakantie. Was de gemiddelde reissom per persoon in 2018 nog € 623,49, loopt dat voor 2019 op naar € 655,33. Dat is een stijging van 5,1%.

10 topbestemmingen 2019

  1. Spanje: 30,5%
  2. Egypte: 10,8%
  3. Griekenland: 10,0%
  4. Turkije: 9,0%
  5. Portugal: 4,9%
  6. Kaapverdië: 4,0%
  7. Italië: 3,5%
  8. Gambia: 2,5%
  9. Verenigde Staten: 2,3%
  10. Verenigde Arabische Emiraten:1,9%

 

Top 10 steden 2019

  1. New York: 14,5%
  2. Rome: 9,7%
  3. Praag: 8,0%
  4. Marrakech: 6,8%
  5. Barcelona: 5,2%
  6. Lissabon: 5,1%
  7. Valencia: 5,1%
  8. Sevilla: 4,6%
  9. Parijs: 3,5%
  10. Boedapest: 3,0%
Trefwoorden: Vakantietrends, vakantiebestemmingen, topbestemmingen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...