ZeelandPas stopt
De ZeelandPas, de pas die sinds 2014
gasten en inwoners vele voordelen en toeristisch vervoer in Zeeland
biedt, wordt na afloop van het huidige pasjaar niet gecontinueerd. De
reden hiervoor is dat het product in huidige vorm niet rendabel is om
voort te zetten en omslag naar een nieuwe vorm noodzakelijk is. VVV
Zeeland, Economische Impuls Zeeland het het Kenniscentrum
Kusttoerisme gaan daar samen aan werken.
De ZeelandPas was in de afgelopen jaren
een belangrijk instrument van de toeristische sector om vermaak en
vervoer in Zeeland onder de aandacht te brengen, en meer bezoek en
gebruik ervan te stimuleren. De ZeelandPas heeft circa 280 acties,
120 verkooppunten en gaf ook afgelopen seizoen recht op uiteenlopend
toeristisch vervoer. Pashouders die een ZeelandPas hebben, zullen hun
pas gewoon tot 1 maart 2019 kunnen gebruiken bij de verschillende
acceptanten. Vorig jaar zijn zo'n 48 duizend Zeelandpassen uitgezet. Zo'n 400 ondernemers in Zeeland waren betrokken bij de pas als acceptant of als pasuitgever. Vanwege de licht dalende verkooptrend werd de pas voor de VVV een
bedrijfsrisico waar de organisatie vanwege de technologische ontwikkelingen in de huidige verschijningsvorm geen toekomst meer ziet.
Stoppen met pas om nieuwe
ontwikkelingen een kans te geven
Volgens Erik van den Dobbelsteen,
directeur VVV Zeeland, is het gedachtegoed achter de pas nog
springlevend maar is de vorm achterhaald: "We
hebben ons afgevraagd of een fysieke pas het model van de toekomst is
en hebben geconcludeerd dat de toekomst meer in de smartphone en
online zit.” Zeeland gaat 2019 gebruiken om een nieuwe formule te
ontwikkelen die in 2020 klaar moet zijn. "Je moet op tijd ergens
mee durven stoppen om nieuwe ontwikkelingen een kans te geven”,
zegt Erik. Wat verder meespeelt is het feit dat de ZeelandPas
in haar huidige vorm zonder financiering van provincie en gemeenten
niet rendabel is. "We hadden met de overheden afgesproken dat de
ZeelandPas op termijn financieel zelfstandig kon draaien. Dat is niet
gelukt en we zagen dat bij overheden de animo om de ZeelandPas te
ondersteunen, afnam.”
Doorontwikkeling met partners in Toeristische Uitvoerings Alliantie
Een omslag naar app moet ervoor zorgen
dat het product makkelijker bereikbaar wordt voor de consument. Een
verbreding ervan met loyaliteit, ticketing en arrangementen past bij
de behoefte van gasten en inwoners. De infrastructuur kan daarnaast
een ondersteunende rol spelen bij de uitvoering van diverse
beleidsterreinen zoals sociaal domein, cultuur en parkeren. De
doorontwikkeling moet voortkomen uit een samenwerking met Economische
Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (onderdeel van HZ
University of Applied Sciences), de provincie en de dertien Zeeuwse
gemeenten.
Trefwoorden: kortingskaarten, toerisme, zeeland
|
|
06/06/25
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
06/06/25
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
|
06/06/25
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
|
06/06/25
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
|
05/06/25
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
|
05/06/25
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
|
05/06/25
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
|
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|