Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-11-2018

Nominaties voor innovatie award Horecava

Recordaantal inzendingen

Nominaties voor innovatie award Horecava
Foto: Horecava

Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven door middel van swipen en een volledig geautomatiseerde cocktailbar. Het is een greep uit de fantasierijke innovaties die zijn genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2019; dé jaarprijs voor de beste innovaties in de Nederlandse horeca. Tijdens de opening van de Horecava 2019 in de RAI Amsterdam wordt de winnaar bekend gemaakt. De deskundige jury selecteerde in vier categorieën zestien veelbelovende producten en diensten uit een ‘all time’ recordaantal inzendingen: 189!


Tijdens de opening van de 63ste Horecava, op maandag 7 januari 2019 in RAI Amsterdam, worden de categoriewinnaars, de overall winnaar en de winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award bekend gemaakt. De overall winnaar krijgt behalve de felbegeerde wisselbeker en eeuwige roem, een stroom aan publiciteit in de pers en op social media.


Trends met vega
Een onwaarschijnlijk grote oogst van 189 innovatieve inzendingen dit jaar (tegen 120 vorig jaar). Meer dan hónderd innovaties vielen in de categorie Food & Beverage. De jury had de handen vol en leed na afloop van de proefsessies aan overprikkelde smaakpapillen. 

1) De verschuiving van dierlijk eiwit naar plantaardig, dendert door met onverminderde vaart.
2) Veel inzenders willen een duurzaam, lekker en snel alternatief bieden aan de immer uitdijende groep van vege- en flexitariërs.
3) Opvallend is de stijging van het aantal vegan producten, die helemaal niets dierlijks meer bevatten. Plant-based koken zet door. Verder creatieve oplossingen voor keukens die handjes tekort komen.


Tegen verspilling
Producten van natuurlijke, recyclebare grondstoffen maken korte metten met de plastic- en kledingberg in de categorie Concepts, Interior & Design. Ook bij Equipment & Services ligt focus op tegengaan van verspilling. Daarnaast zijn er antwoorden op het gebrek aan personeel in de vorm van handige apparaten, die een deel van het werk kunnen overnemen. De deeljury van de nog jonge categorie Digital, Apps & Social Media had heel wat te testen. De inzendingen waren avontuurlijker dan vorig jaar. Van hippe wervingsapp voor medewerkers tot een ‘warm en gastvrij’ alternatief voor het onpersoonlijke online reserveren. Artificial intelligence en swipen doen hun intrede.


Na een intensieve dag proeven, keuren en testen kwam de onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, deskundigen en vakjournalisten, tot de volgende zestien genomineerden:


Nominaties Horecava Innovation Award 2019


Categorie Concepts, Interior & Design
Circulaire kokskledinglijn van Persu, gemaakt van Infinity-stof van Dutch Awearness; een 100% recyclebare polyester stof, waarvan tot ácht keer nieuwe werkkleding kan worden gemaakt. Persu, Lijnden Flyingtable is een slim frame met deelbaar tafelblad dat om palen, zuilen én bomen kan worden geklemd. Sterk, fraai en demontabel dus makkelijk op te slaan. Flyingtable, Houten

NOHBO drops, Shampoo, conditioner, douchegel etc., per portie verpakt in een ecologisch verantwoorde, wateroplosbare folie, in druppelvorm. ‘Drop’ natmaken en wassen maar. Geen plastic flesjes meer. Bunzl Cosmetics, Nijmegen.

Snackdisposables van suikerriet, aantrekkelijk en 100% composteerbaar. Passen in elke bakwand-dispenser. Gemaakt van grondstoffen die weer natuurlijk aangroeien. Wég met het witplastic patatbakje! Natureko, Waddinxveen.


Categorie Digital, Apps & Social Media
AssistYou, een intuïtief werkende digitale telefoonservice voor de horeca die is gebaseerd op artificial intelligence. Warmer en gastvrijer dan online reserveren, 24/7 beschikbaar. AssistYou, Rotterdam.

Deliverect, maakt einde aan de wildgroei van bonnenprinters en monitors van diverse bezorgdiensten als Deliveroo, Thuisbezorgd, etc. in horecakeukens. Alles komt overzichtelijk op één plek binnen. Deliverect, Gent (Be).

OnJobs, een nieuwe en uiterst visuele manier van het opstellen en presenteren van horecavacatures. Voor de nieuwe generatie die geen lappen tekst meer leest. Swipend door vacatures en werkgevers. OnJobs, Den Haag.

SO Connect Review, op één plek duidelijk overzicht houden over reviews die mensen online over je horecazaak plaatsen. En van daaruit direct reageren. Helpt actief de online reputatie te verbeteren. So Connect, Amsterdam.


Categorie Equipment & Services
Asept Fretus pomp, sauzendispenser; hygiënisch, herbruikbaar,vaatwasserbestendig en gebruiksvriendelijk. Voor exact en snel portioneren van sauzen vanuit staande of hangende flessen. Bereila, Bedum.

Glazenwasmachine TOP DRY, gegarandeerd een poleervrij en kurkdroog resultaat. Maakt een eind aan natte glazen en vervelend ontsnappende warme damp. Hobart, Woerden.

TenderOne Bottle tender, geautomatiseerde cocktailbar die het mogelijk maakt heel precies cocktails, mix- en frisdranken te produceren in 10 seconden. Combineert 16 tot 34 ingrediënten. TenderOne-cocktails, Nuenen.

Zero foodwaste brengt voedselverlies in kaart. Met een specialebeeld herkennende camera en weegschaal bij de afvalbak creëer je een verspillingsmonitor. Maakt tastbaar wat wanneer waarom wordt weggegooid. Zero foodwaste, Utrecht.


Categorie Food & Beverage
Aard, drank van houtgerijpt wild bier, geblend met kvass van oud desembrood, rode biet en absintalsem. Qua smaak tussen bier en wijn in, gastronomisch goed inzetbaar. Nevel Artisan Ales, Nijmegen.

Amster-Damhertenrookworst, ambachtelijk geproduceerde rookworst met vlees van damhert uit de Amsterdamse Waterleidingduinen. Heerlijk van smaak, bovendien halal. Pieter van Meel Wild en Gevogelte, Amsterdam.

De Balletjes, borrelsnack gemaakt van de reststromen van duurzame verse frietproducent. Te frituren balletjes van aardappelafsnijsels met kaas en IPA bier op smaak gebracht. FrietHoes, Haarlem.

kukki Cocktails, spannend ogende cocktails met ijsblokjes en vers fruit, ín de fles. 18 maanden houdbaar, zonder chemische toevoegingen. Maakt nieuwsgierig. kukki, Berlijn (DE).


Het Octrooicentrum Nederland van de Overheid staat alle genomineerden die dat wensen weer bij met goede raad.


Karel de Vos Duurzaamheid Award
Voor de zevende keer wordt de Karel de Vos Duurzaamheid Award uitgereikt. De fraaie trofee is vernoemd naar de in 2012 overleden initiatiefnemer en eerste juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award. De prijs is voor de innovatie die het meest blijk geeft van een duurzame, toekomstgerichte visie en die ondernemers nieuwe kansen biedt. Alle inzendingen maken kans.


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovatie, business model

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...