Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-11-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Minister van Engelshoven stelt 13,5 miljoen beschikbaar voor nationale aanpak kerken

Minister van Engelshoven stelt 13,5 miljoen beschikbaar voor nationale aanpak kerken

Op zaterdag 10 november vindt in de Stevenskerk in Nijmegen de aftrap plaats van de gezamenlijke kerkenaanpak in Nederland. Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ingrid van Engelshoven, tekent daar samenwerkingsafspraken met provincies, gemeenten, kerkeigenaren en verschillende erfgoedorganisaties.


De samenwerkingspartners nemen de komende jaren verantwoordelijkheid voor diverse acties waarvoor de minister 13,5 miljoen euro beschikbaar stelt. Aanleiding voor de gezamenlijke kerkenaanpak zijn de groeiende zorgen bij de eigenaren van kerken en kloosters om hun gebouwen te exploiteren en in stand te houden. Er is sprake van minder financiële armslag en leegstand. Dit komt onder andere door een teruglopend aantal leden die de kerk bezoeken en vergrijzing van het ledenbestand.


Breed gewaardeerd

Tegelijkertijd zijn er ook de nodige positieve ontwikkelingen te noemen. Zo wordt het maatschappelijk en politieke belang van het religieus erfgoed steeds breder onderkend. Het Jaar van het Religieus Erfgoed in 2008 en de eerdere samenwerkingsagenda Toekomst Religieus Erfgoed (2013-2016), waar dit nieuwe programma op voortbouwt, hebben hier ongetwijfeld aan bijgedragen. Er is bijvoorbeeld een jonge generatie die geïnteresseerd is in de verschillende betekenislagen van kerkgebouwen (religieus, cultureel, sociaal-maatschappelijk). Daarnaast is er in Nederland een lange traditie van zorgvuldig hergebruik van kerken, met soms spectaculaire resultaten. Het religieus erfgoed wordt ook in die zin steeds breder gewaardeerd door initiatiefnemers en ondernemers. Maar ook de kerkgenootschappen zelf nemen initiatieven voor breder gebruik van hun gebouw en zoeken actief meer aansluiting bij hun omgeving. Bovendien kampen niet alle geloofsgemeenschappen met krimp van het aantal leden; er zijn ook kerkgenootschappen die groeien. Ook komen er voortdurend nog nieuwe geloofsgemeenschappen bij in Nederland die ruimte zoeken.


Doel en maatregelen

Het doel van de samenwerking is een duurzaam toekomstperspectief te ontwikkelen voor de monumentale kerkgebouwen in Nederland. Dat kan echter alleen als alle betrokken partijen zoals kerkeigenaren, gemeenten, burgers en erfgoedinstellingen samenwerken en een visie ontwikkelen op alle kerken, monumentaal en niet-monumentaal. Om dit voor elkaar te krijgen wordt onder andere ingezet op het opstellen van lokale en integrale kerkenvisies. Integraal betekent hier dat alle kerken uit de gemeente betrokken worden en dat de visie in samenspraak met alle betrokken partijen tot stand komt. De burgerlijke gemeenten wordt de gelegenheid geboden zo’n visie op te stellen; de minister ondersteunt dit financieel. Daarnaast reserveert de minister geld voor kennis over kerkgebouwen en ondersteuning van partijen die met een kerk of kerkenvisie aan de slag willen, wordt gewerkt aan draagvlakvergroting onder jongeren, wordt een innovatieprogramma opgezet rondom duurzaamheidsmaatregelen voor kerkgebouwen en wordt bezien hoe kerkgebouwen meer publiekstoegankelijk kunnen worden. De reden waarom de minister initiatief heeft genomen tot dit programma is dat kerken, behalve gebedshuis, ook sociale ontmoetingsplaats, culture tempel en ruimtelijk-architectonische ankerpunt vormen in de samenleving.


Feestelijke bijeenkomst op 10 november

De landelijke bijeenkomst in de Stevenskerk biedt een voorproefje van de verschillende acties uit het programma dat ondertekend wordt. Een feestelijk begin van een succesvol beoogde samenwerking.

 

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: Nationale aanpak kerken, erfgoed, erfgoedorganisaties

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...