Geplaatst op: 24-10-2018
Auteur: Marc Gerlings

Met Moco Play komt kunst virtueel in beweging

Met Moco Play komt kunst virtueel in beweging
Dream van Bansky. Moco museum

Vandaag lanceert het Amsterdamse Moco Museum de nieuwe augmented reality app ‘Moco Play’. De app, die gratis beschikbaar is voor zowel iOS als Android, voegt een digitale laag toe aan de moderne kunst in het museum. Bezoekers kunnen een mobiele telefoon of tablet op de kunstwerken van onder meer Iraans kunstenaarsduo Icy & Sot, Andy Warhol, Yayoi Kusama en Keith Haring richten om deze op hun scherm tot leven zien komen. ‘Moco Play’ is de nieuwste innovatie van het particuliere museum, dat in 2016 haar deuren opende en recentelijk de miljoenste bezoeker ontving.


"We zijn altijd bezig met innovatie in het museum om bezoekers een nieuwe, bijzondere ervaring te bieden. Met Moco Play willen we een nieuwe dimensie toevoegen aan het museumbezoek, en de bezoeker uitnodigen om onderdeel te worden van de kunst." aldus oprichters Lionel en Kim Logchies.


Om de lancering van de AR-app te vieren, kan heel Amsterdam alvast buiten de museummuren in het klein spelen met de app. Volgende week maandag verstopt Moco op diverse locaties in de buurt van het museum een selectie van de kunstwerken in 350 mini-lijstjes. Vinders van deze mini-Moco’s kunnen met de Moco Play app in het klein zien hoe bijvoorbeeld de vogels afgebeeld op Icy & Sot's 'Let Her Be Free' gaan vliegen. Iedereen die zijn vondst in een selfie op social media deelt met #mocohunt, mag het Moco Museum in de actieweek (29 oktober t/m 2 november) gratis bezoeken en Moco Play uitproberen op de grote werken. Moco Play nodigt uit om de app overal te gebruiken: de app werkt niet alleen op de kunst in het museum zelf, maar ook op digitale afbeeldingen, ansichtkaarten en merchandise met de kunstwerken die het museum verkoopt.

Trefwoorden: museum, app, augmented reality, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...