Geplaatst op: 26-09-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Tattoo & Ceramics wegens succes verlengd 

Tattoo & Ceramics wegens succes verlengd 

De tentoonstelling Tattoo & Ceramics in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden is wegens succes verlengd tot en met 25 november 2018. Negen toonaangevende tattoo artists uit binnen- en buitenland werken met een nieuwe ondergrond: keramiek. In de tentoonstelling tonen de resultaten de veelzijdigheid van de hedendaagse tatoeagekunst: van ongekunstelde hand-poking tot fotorealistisch en van traditioneel pre-christelijk tot toonaangevend modern. De tentoonstelling Tattoo & Ceramics is een samenwerking tussen het Princessehof, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en Sundaymorning@EKWC.

In de tentoonstelling zijn een aantal serviezen te zien die zijn beschilderd door de tatoeëerders. De opstelling laat zien dat tatoeages en keramiek veel gemeen hebben. Beide zijn het eeuwenoude ambachten die over de hele wereld beoefend worden. Een eindproduct is een kostbaar bezit en een persoonlijke uiting van smaak. Bij het zetten van tatoeages op de huid is, net als het bewerken van keramiek, het proces gewaagd, een fout is moeilijk te corrigeren. Het duurzame aspect van beide kunstvormen zorgt ervoor dat het eindproduct een bezit voor het leven is. Ook zijn de stijlen uiteenlopend, van moderne designs tot traditionele pre-christelijke kunst. In Tattoo & Ceramics komen de stijlen en ambachten samen in een intieme expositie.


Experiment
Het Princessehof en Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 nodigden negen toonaangevende tattoo artists uit voor een uniek experiment. De tatoeëerders kregen een stoomcursus keramiekdecoratie in het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC). Ze hadden vervolgens één week de tijd om porseleinen serviesgoed in hun eigen stijl te bewerken. Dit keer geen levende huid, maar koel keramiek. De kunstenaars werkten in tweetallen, en een enkel drietal, samen aan de gepresenteerde ontwerpen. Onder wie; Andrew Abramchik (BLR) , Michaud Elie Jonathan (FR), Elbrich Schoorstra (NL), het duo Expanded Eye (GB), Fabiënne Demmer (NL), Maaike de Jong (NL), Jakub Vaniš (CZ) en Joris Mous (NL).


Europees Keramisch Werkcentrum
Jaarlijks verblijven verschillende kunstenaars in het EKWC, waar zij de gelegenheid krijgen te experimenteren met keramiek. Het Princessehof maakt vaker tentoonstellingen met werk van kunstenaars die een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum achter de rug hebben. Het doel is de ontwikkeling van keramiek in de beeldende kunst, design en architectuur te stimuleren.

Link: http:/www.princessehof.nl
Trefwoorden: Tentoonstelling, keramiek, museum, tatoeages

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.