Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-09-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

VR bril geeft veiligheidsrisico in de luchtvaart

VR bril geeft veiligheidsrisico in de luchtvaart
Het gebruik van een VR-bril door passagiers aan boord van een vliegtuig bemoeilijkt de communicatie tussen cabinepersoneel en de passagiers. Daardoor is het tijdens een crisis lastig in contact te komen met passagiers die een dergelijke bril dragen. Meest opvallend was dat de gebruikers tijdens een scenario met rapid decompression zich totaal niet bewust waren van de noodsituatie.


KLM en NLR onderzochten onlangs de gevolgen van het gebruik van een VR-bril door passagiers met betrekking tot veiligheid, service aan boord, beleving en comfort. Het effect van het experiment was dat VR een toegevoegde waarde heeft voor passagiers, maar ook van invloed is op de communicatie met de bemanning en daarmee mogelijk ook op de veiligheid aan boord. De definitieve resultaten worden dit najaar verwacht.


Het onderzoek

Het experiment vond plaats in een cabinesimulator van KLM op Schiphol-Oost. Veertig KLM-vrijwilligers en een bemanning werden aan verschillende vluchtscenario’s blootgesteld, van een rustige vlucht tot een ruige decompressie-vlucht. Tijdens de vlucht konden de passagiers via een 3D-presentatie op hun VR-bril virtueel de weg naar hun transfer-gate vinden op Schiphol.


Twee jaar geleden kregen KLM en NLR van de EU, als onderdeel van het Europese Clean Sky-project, de opdracht onderzoek te doen naar het gebruik door passagiers van ‘augmented’ of ‘virtual reality’ brillen. Daarbij lag het accent op het in kaart brengen van mogelijke comfort-, communicatie- en veiligheidshindernissen: hoe reageren passagiers onder verschillende omstandigheden met een VR-bril op elkaar en op de bemanning en wat is daarvan het effect? De praktijktest op Schiphol-Oost was een belangrijk onderdeel van het project. Van de proefpersonen kreeg twee derde een VR-bril met de presentatie waarmee ze virtueel door Schiphol konden lopen. De andere ‘passagiers’, een referentiegroep, kregen dezelfde applicatie te zien, maar dan op hun tablet of smartphone.


Drie scenario’s

Op twee dagen werden drie scenario’s gevlogen die elk ongeveer tien tot twintig minuten duurden. Het rustige scenario leverde geen bijzonderheden op, al bleek wel dat de cabinebemanning meer moeite moest doen contact te maken met de VR-brildragers. Vervolgens werd er een turbulente vlucht uitgevoerd en als laatste een vlucht met een ‘rapid decompression’. Daarbij schudde het vliegtuig flink heen en weer, was er veel lawaai, flikkerden overal lampen, vielen zuurstofmaskers uit het plafond en schreeuwde de bemanning instructies. Opvallend was dat verschillende VR-brildragers zich niet bewust waren van de noodsituatie, omdat ze helemaal opgingen in hun virtuele wereld.


VR-bril moet worden aangepast aan luchtvaart

De proefpersonen moesten na afloop van iedere vlucht een uitgebreide gestandaardiseerde vragenlijst invullen. Daarnaast werden er video-opnamen gemaakt om terug te kunnen zien hoe de passagiers reageerden. De resultaten moeten nog uitgewerkt worden, maar het effect dat de onderzoekers vooraf vermoedden namen ze ook waar tijdens de test, namelijk dat het dragen van een VR-bril van invloed is op de communicatie tussen passagiers en bemanning. Daarmee bemoeilijkt het mogelijk een goede service aan boord en is er mogelijk ook een veiligheidsrisico aan verbonden. Bij het ontwikkelen van VR-apps is het belangrijk om hier rekening mee houden, met als uitgangspunt: een VR-bril kan belevingsvol, informatief en comfortabel zijn, maar mag niet koste gaan van de communicatie met de bemanning en de veiligheid aan boord.

Link: https://www.nlr.nl/
Trefwoorden: luchtvaart, vr, virtual reality, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...