Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-08-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ludieke guerrilla-actie zet IJmuiden Rauw aan Zee op de kaart

Ludieke guerrilla-actie zet IJmuiden Rauw aan Zee op de kaart
IJmuiden wil zich bij inwoners van Amsterdam en Haarlem nadrukkelijker als strandbestemming op de kaart zetten. Passend bij haar imago IJmuiden Rauw aan Zee vond afgelopen weekend een guerrilla-actie van citymarketing Punt IJmuiden plaats.


IJmuiden ziet zichzelf als een plek van rauwe schoonheid. Met brede duinen en een zee waar enorme schepen langs de pier verdwijnen aan de horizon. Een breed, rustig en stoer strand, met ruimte en mogelijkheden voor veel verschillenden watersporten.Dit alles met de rauwe achtergrond van de haven en industrie van IJmuiden.


Actie op veel fronten

Mensen konden gratis meerijden met een speciaal aangeklede strandbus van station Sloterdijk en station Haarlem naar IJmuiden aan zee. Een aanbod dat op driehoeksborden op lantaarnpalen in Amsterdam en Haarlem werd aangekondigd. Verder ligt green graffiti op strategische plaatsen rond de stations, die een aantal weken blijft liggen. Daarnaast is de social media campagne een belangrijk onderdeel van de marketingactie. De aankondiging van de actie heeft op Facebook al 10.000 mensen bereikt. Door het maken en delen van een professioneel filmpje van de actie is de exposure op social media groot.


Gratis drankje voor bezoekers

En, ondanks het tegenvallende weer grepen veel strandliefhebbers de actie aan om het strand van IJmuiden te (her)ontdekken. Zoals een strandgast het zei: "Voor mijn verhuizing naar Amsterdam ging ik altijd naar het IJmuidense strand en ik vond het er heerlijk. Deze actie was een goede aanleiding om weer eens terug te gaan!” De eerste strandgasten op zaterdag zijn ontvangen door wethouder Jeroen Verwoort met een strandpakket met daarin een strandbal, vissershoedje, magazine .IJmuiden en een lunchbon voor één van de strandtenten. De strandondernemers dragen graag bij aan een positief imago van IJmuiden als strandbestemming en hebben de bezoekers een gratis drankje aangeboden.


Vanwege het tegenvallende weer hebben circa 50 personen van de bus gebruik gemaakt. Toch spreekt IJmuiden van een succes vanwege de vele positieve reacties en het bereik van de actie. Bijzonder was het Franse gezin dat in Haarlem in de bus stapte. Zij verbleven vanwege de Amsterdamse drukte in Haarlem en lieten zich overhalen een dagje strand te doen.


Bereikbaar

Met deze actie vestigt Citymarketing Punt IJmuiden in samenwerking met IJmuiden Rauw aan Zee de aandacht op de voordelen van het strand van IJmuiden aan Zee: goed bereikbaar met de bus vanuit Amsterdam en Haarlem en met de auto vanwege de uitstekende parkeermogelijkheden.

Trefwoorden: marketing, stranden, kustgebieden, dagrecreatie, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...