Geplaatst op: 11-07-2018
Auteur: Marc Gerlings

Na peiling direct badmuts af bij Italiaanse camping

Na peiling direct badmuts af bij Italiaanse camping
Bij Italiaanse en Franse campings is het heel gewoon, een badmuts dragen in het zwembad. De Nederlanders hebben daar een forse hekel aan. Vacanceselect hield een korte peiling via Facebook over het gebruik van de badmuts onder zijn Nederlandse gasten. Resultaat, de campingketen schrok van de negatieve reacties. Mensen kozen voor een andere regio vanwege zoiets kleins als een badmuts.

De Italiaanse Camping Village Weekend aan het Gardameer is abrupt gestopt met de verplichting van het dragen van badmutsen in het zwembad. Deze maatregel volgt na een peiling van Vacanceselect op de eigen Facebookpagina, waarbij meer dan tienduizend mensen werden bereikt. Zo’n driekwart meldde een enorme hekel te hebben aan de verplichting van een badmuts tijdens het zwemmen.

"Verrast”
Directeur van Vacanceselect, Loek van de Loo: "Wij waren enorm verrast door deze negatieve reacties. Ik heb daarna direct mijn zoon Leonardo geïnformeerd, die de leiding heeft over Camping Village Weekend. Deze camping staat in de top-5 van onze Nederlandse boekingen. We hebben vervolgens contact opgenomen met de ASL, de Italiaanse regionale instantie die de zwembaden controleert. Zij toonden zich van hun flexibele kant en hebben het zwembad aan een extra inspectie onderworpen. De filters, die net weer waren gemoderniseerd, bleken ruim voldoende capaciteit te bezitten om het haarafval te verwerken. Na enig overleg, waarbij wij ze ook het onderzoek in Nederland voorlegden, waren zij bereid ons ontheffing te verlenen.”

Nederlanders vinden badmuts teveel gedoe
In Italië is de verplichting het dragen van een badmuts regionaal bepaald. In de Toscane geldt deze maatregel bijvoorbeeld niet. In Lombardije, het gebied waaronder camping Village Weekend valt, juist weer wel. Van de Loo: "Italianen zouden zelf nooit met een dergelijk verzoek komen. Zij vinden het dragen van een badmuts tijdens het zwemmen heel gewoon. Nederlanders vinden dit blijkbaar teveel gedoe. Zij willen zomaar spontaan in het zwembad kunnen plonzen.”

Tijdens het onlangs gepubliceerde Nationale Camping-en Glampingonderzoek 2018 van Vacanceselect bleek dat bijna zestig procent van de achthonderd respondenten zich ergerde aan het verplicht dragen van een badmuts. Nadat Vacanceselect het ontheffingsbesluit van camping Village Weekend publiceerde op Facebook, was er sprake van een ongekende hausse aan positieve reacties. Van de Loo: "Een stukje textiel op het hoofd was voor velen dé reden om niet meer voor de regio te kiezen. Toen wij de badmuts in de ban deden, waren de mensen echt blij en vertelden ons, dat ze hierdoor zeker weer zouden terugkeren naar Camping Weekend.”
Trefwoorden: camping, kamperen, zwembad, badmuts, zwemmen

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
15/11/18
FNV Horecabond en Temper verbreden samenwerking en gebruiksvergoeding verdwijnt
Eerder dit jaar zijn FNV Horeca en Temper een samenwerking gestart. Temper is een digitaal prikbord ...
14/11/18
Arbeidsmarkt net zo gespannen als tien jaar geleden (met video)
Leisure kampt met een stevig tekort aan goede werknemers.
14/11/18
Exclusief voor leden
Lucky wint Nightlife Award 2018
Lucky The Feelgood Provider mag zich de populairste club van Nederland noemen. De club uit Rijssen k...
14/11/18
Secret Escapes neemt Travel Bird over
Niet al het personeel wordt overgenomen, voor maar enkele tientallen mensen is plek bij de nieuwe eigenaar.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk