Geplaatst op: 18-06-2018
Auteur: Marc Gerlings

Onveiligheid laat prijs dalen

Tunesië en Egypte komen weer terug

Onveiligheid laat prijs dalen
Tunesië.

Denk je aan vakantie, dan denk je niet direct aan landen als Gambia, Senegal en Tunesië. Hoewel deze landen de laatste jaren negatief in het nieuws kwamen, lijkt die onrust nu voorbij. Wat doet dat met de Nederlandse vakantieganger? 


Online reizenvergelijker TravelHunter zocht het uit. Aan de ruim 500 deelnemers aan het onderzoek is gevraagd om de angst per land weer te geven op een schaal van 1 tot 10. Met een gemiddelde score van 4.9 blijkt dat de Nederlandse vakantieganger niet bang is om op vakantie te gaan naar deze Afrikaanse landen.


Gemiddelde score per land

  1. Gambia 4,7

  2. Tunesië 5,0

  3. Senegal 5,1

Angst ebt weg

Wanneer vakantiebestemmingen negatief in het nieuws zijn, groeit de angst onder Nederlandse vakantiegangers. "Toch ebt dat angstgevoel weer weg”, zo zegt Alannah Paans, eigenaar van online reizenvergelijker TravelHunter. "Hoe langer een land niet meer negatief in het nieuws is, hoe meer mensen er weer heen durven. Dat zie ik nu ook gebeuren bij landen als Turkije en Egypte.”


Een deelnemer aan het onderzoek onderschrijft die conclusie: "Persoonlijk denk ik dat mensen graag veiligheid kiezen en ze daarom dit soort landen overslaan. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat 'onveilige' landen in de praktijk helemaal niet zo onveilig zijn als wordt gedacht. Het is vooral het beeld van het land dat mensen hebben dat onveilig voelt.”


Meer waar je voor geld

Paans ziet duidelijk dat onrust invloed heeft op de statistieken: "In de vakantieaanbiedingen die wij analyseren, is duidelijk te zien dat de prijzen dalen in landen waar onrust is geweest. Logisch, want wanneer de vraag daalt, daalt de prijs mee. Zodra een situatie zich echter gestabiliseerd heeft, zien we een grote groei van boekingen naar dit soort landen. Reizigers krijgen in die periode van herstel veel waar voor hun geld. Dat blijkt voor een groot aantal mensen heel aantrekkelijk te zijn.”

Trefwoorden: reizen, veiligheid

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...