Geplaatst op: 15-06-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping

Steeds meer kampeerders willen hotelservice op camping
Nederlanders zoeken in of bij een campingaccommodatie dezelfde luxe als thuis en willen daar ook graag extra voor betalen. Een vaatwasser, goede internetverbinding en hotelservices kunnen op een grote belangstelling van kampeerders rekenen. Voor Duitsers is duurzaamheid een belangrijk criterium bij de keuze van de camping. De term glamping is wel ingeburgerd want 80% van de ondervraagden weet wat glamping is.


Dat blijkt uit het Nationaal Camping- en Glampingonderzoek 2018 dat Vacanceselect liet uitvoeren door marktonderzoekbureau Markteffect onder bijna achthonderd Nederlandse en Duitse kampeerders.


Luxevoorzieningen zeer gewenst

Nederlanders zoeken tegenwoordig vergelijkbare luxe van thuis in of bij een campingaccommodatie. De aanwezigheid van een vaatwasmachine is voor bijna één derde van hen een must én reden om meer te betalen voor een campingverblijf. Hetzelfde geldt voor een goede internetverbinding, die door meer dan veertig procent als zeer belangrijk wordt gewaardeerd. Daarnaast mogen services te vergelijken met een hotel, zoals ontbijt, regelmatig schoon bedlinnen en handdoeken zich verheugen op een groeiende belangstelling van de kampeerder. Bijna één vijfde (negentien procent) zou hier zelfs meer voor betalen.


Bijna veertig procent (38%) van de ondervraagden heeft ooit al eens een luxe vorm van kamperen, een zogenaamde glampingvakantie, beleefd. Zo’n tachtig procent zegt nu bekend te zijn met de term glamping.


Duitsers vinden duurzaamheid belangrijk

Duurzaamheid van de camping is voor veel meer Duitsers een belangrijk criterium voor hun campingselectie dan voor Nederlanders. Slechts voor acht procent van onze landgenoten is dit reden om voor een specifieke camping te kiezen. Bij de Duitsers is dit maar liefst een kwart. Onze Oosterburen zijn meer voorzichtig in het delen van vakantie-ervaringen via Social Media. Maar 34% zegt op deze manier de achterblijvers op de hoogte te houden van hun belevenissen. Dezelfde vraag bij de Nederlanders scoort zo’n elf procent hoger.


Vriendschappen op de camping

Zo’n 55% van de onderzochte Nederlanders beoordeelt het contact met de medecampingbewoners als zeer positief en zegt gedurende het verblijf spontaan vriendschappen te sluiten. Tegelijkertijd zijn de medekampeerders soms reden tot klagen. 64% van de respondenten heeft namelijk soms last van lawaai van de buren of hun kinderen, omdat deze het té gezellig hebben met elkaar. Ook de meegereisde hond is zo af en toe een te grote stoorzender (38%).


Seksgeluiden

Nederlanders hopen vooral een camping aan te treffen, waarbij ze spontaan gebruik kunnen maken van een ligbed bij het zwembad. Maar liefst driekwart (74%) geeft aan zich te irriteren als deze ligbedden worden geclaimd door er handdoeken op te leggen. Daarnaast blijken de buren een grote factor van belang. Bijna de helft (46%) betrapt zichzelf erop regelmatig de buren te becommentariëren. Dit verklaart waarschijnlijk ook het hoge percentage aan bijnamen (negentien procent), dat Nederlanders de campinggenoten geven. Gedrag en uiterlijk vormen hierbij de inspiratiebronnen. Enkele voorbeelden zijn: ‘De Atleet’, ‘Anabole Bassie’ en ‘Partypoppers’. Zo’n vijftien procent is soms ongewenst toehoorder van seksgeluiden.


Groot verschil tussen Duitsers en Nederlanders is het moment van tutoyeren. Meer dan veertig procent (41%) doet dit zelfs vanaf het eerste moment. Bij Duitsers ligt dit getal zo’n tien procent lager. Pas als de tegenpartij voorstelt om elkaar met ‘jij’ aan te spreken, gaat een meerderheid van de Duitse kampeerders (57%) overstag. Bij Nederlanders ligt dit percentage op dit 32%.


Tenslotte wekt het gebruik van ‘Reserveerhanddoeken’ op ligbedden bij het zwembad minder ergernis op bij de Duitse kampeerder dan bij de Nederlandse. Bij hen geldt dit gevoel voor iets meer dan de helft van het aantal personen. Bij Nederlanders is dit bijna een kwart meer.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, kamperen, onderzoek, glamping

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...