Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent,
een b&b of een attractie, je zal de invloed merken van de toenemende
verkoop van tickets, accommodaties en merchandise via het web. De consument maakt
er steeds meer gebruik van. Veel omzet gaat naar Europese webkanalen (400
miljoen euro in Q4 2017) maar dat het geld over de grens gaat is vaak niet te
zien voor de consument.
Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2017 voor ongeveer
400 miljoen euro uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels gevestigd
binnen de Europese Unie. Hiermee komen de uitgaven bij deze Europese webwinkels
in 2017 uit op ongeveer 1,5 miljard euro. Dit meldt het CBS op basis van lopend
big data onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse
webwinkels.
Het gaat hier om online aankopen van goederen door
Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in
Nederland gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100
duizend euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te
doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De cijfers zijn berekend op basis
van een nieuwe
methode die nog in ontwikkeling is, en zijn dus voorlopig. De
foutmarge op de omzet is ongeveer 5 procent.
Omzetgroei Nederlandse webwinkels in
2017 ongeveer even groot
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het vierde
kwartaal van 2017 met 21 procent toe. Dit kunnen pure webwinkels
zijn, maar ook detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een
webwinkel.
Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in
Nederland ongeveer even groot.
Het onderscheid tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een
consument niet altijd goed te maken. Webwinkels van buitenlandse bedrijven zijn
veelal in meerdere talen opgemaakt waaronder Nederlands. Vanuit
macro-economisch oogpunt is het onderscheid echter wel relevant. Aankopen bij
buitenlandse webwinkels dragen namelijk niet bij aan de Nederlandse economie,
in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels, meldt CBS. De
aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein
deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse
consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is
de afgelopen jaren sterk toegenomen.
Trefwoorden: toerisme, leisure, omzet, marketing, strategie, online
|
|
13/06/25
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
|
13/06/25
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
|
13/06/25
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
|
13/06/25
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
|
13/06/25
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
|
13/06/25
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
|
12/06/25
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
|
12/06/25
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|