30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Foto: CBS
Social
media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een positieve invloed op ons leven. Bij
jongeren slaat het effect vaak door naar een verslavende vorm. Ruim 30% van de
jongeren, tot 25 jaar, ziet zichzelf als verslaafd aan social media. CBS maakte
er een videobericht van.
Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te
missen als ze geen gebruik maken van sociale media (fomo = fear of missing out).
Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22
procent onrustig. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37
procent als vervelend en dat is een belangrijke indicator voor de leisure
industrie om internetconnectie te bieden. Al deze indicatoren zijn gestegen ten
opzichte van 2015, meldt CBS.
Ouder, meer rust Oudere sociale media gebruikers ervaren minder vaak vrees om dingen te missen (17
procent) en minder onrust als zij een bericht niet kunnen bekijken (12 procent).
Tevens vinden ze het minder vaak vervelend als ze niet online kunnen (22
procent).
4 op de 10 jongvolwassenen slapen slechter door sociale media Steeds meer jongvolwassenen ervaren dat sociale media invloed hebben op hun
leven. Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op
de nachtrust tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Ze
oordelen juist weer vaker positief over de uitwerking van sociale media op hun
contacten met familie en vrienden. Over de invloed van sociale media op
schoolprestaties oordelen in 2017 zowel meer jongvolwassenen positief als
negatief in vergelijking met 2015.
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.