30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Foto: CBS
Social
media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een positieve invloed op ons leven. Bij
jongeren slaat het effect vaak door naar een verslavende vorm. Ruim 30% van de
jongeren, tot 25 jaar, ziet zichzelf als verslaafd aan social media. CBS maakte
er een videobericht van.
Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te
missen als ze geen gebruik maken van sociale media (fomo = fear of missing out).
Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22
procent onrustig. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37
procent als vervelend en dat is een belangrijke indicator voor de leisure
industrie om internetconnectie te bieden. Al deze indicatoren zijn gestegen ten
opzichte van 2015, meldt CBS.
Ouder, meer rust Oudere sociale media gebruikers ervaren minder vaak vrees om dingen te missen (17
procent) en minder onrust als zij een bericht niet kunnen bekijken (12 procent).
Tevens vinden ze het minder vaak vervelend als ze niet online kunnen (22
procent).
4 op de 10 jongvolwassenen slapen slechter door sociale media Steeds meer jongvolwassenen ervaren dat sociale media invloed hebben op hun
leven. Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op
de nachtrust tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Ze
oordelen juist weer vaker positief over de uitwerking van sociale media op hun
contacten met familie en vrienden. Over de invloed van sociale media op
schoolprestaties oordelen in 2017 zowel meer jongvolwassenen positief als
negatief in vergelijking met 2015.
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.