Geplaatst op: 16-05-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Met Ticketsplus | Regio meer ticketverkoop via de parkreceptie

Met Ticketsplus | Regio meer ticketverkoop via de parkreceptie
Ticketsplus heeft onder het motto ‘Van Brochure Naar Beleving’ Ticketsplus | Regio ontwikkeld. Achterliggende gedachte is dat gasten van verblijfsaccommodaties op zoek zijn naar een belevenisvolle vakantie. Met de services van Ticketsplus | Regio is het voor gasten gemakkelijk en leuk om direct via de receptie tickets voor uitjes in de regio te kopen. Het voor zowel dag- als verblijfsrecreatie een win-winsituatie. De dagrecreatie krijgt meer gasten van de vakantieparken en de vakantieparken een leuke commissie. Grote winnaars zijn natuurlijk de gasten die met een kar vol belevenissen in de regio weer naar huis gaan. Roompot Vakanties, Cambiance Vakantieparken en tientallen andere accommodaties zijn reeds klant bij Ticketsplus. Maar natuurlijk willen zij ook andere accommodatietypen overtuigen van de meerwaarde.


Ticketsplus is in de Nederlandse dagrecreatie al jarenlang een bekende speler maar wil nu met een nieuw model dag- en verblijfsrecreatie met elkaar verbinden.


Willem-Jan Brabers is 13 jaar geleden gestart met Ticketsplus. Met als doel om het multimediale platform voor de dagrecreatie te worden. Omdat ze bij Ticketsplus destijds al een systeem hadden waarmee bestellen, betalen en printen van je eigen kaartje mogelijk was, kregen ze al snel De Telegraaf op bezoek. De krant wilde haar abonnees voordeeltjes bieden en voor hun advertentieafdeling toegang tot de dagrecreatiemarkt. "In de communicatiemix van de dagattracties had print op dat moment een minimale positie, het meeste budget ging naar tv, radio en online. Daarmee hadden de kranten op dat moment dus een zwakke positie,” vertelt een bevlogen Brabers.



Willem-Jan Brabers


Performance based adverteren

Ticketsplus is voor de branche campagnes gaan ontwikkelen en hebben performance based adverteren geïntroduceerd. De grote Nederlandse pretparken gaven daarop aan: ‘Ik vind het prima om een printcampagne te doen in de Telegraaf, maar dan wil ik alleen maar afrekenen over de kaartjes die ik daadwerkelijk heb verkocht’”, licht Brabers het concept toe. "Wij wisten precies welke doelgroep we op welk moment konden aanspreken met een specifieke propositie en waren daarmee erg succesvol.” Zozeer zelfs dat de krant een meerderheidsaandeel in Ticketsplus kocht. De afgelopen jaren is de dagrecreatiemarkt snel veranderd en paste ook de Telegraaf haar businessmodellen aan. Om met Ticketsplus nieuwe concepten te kunnen lanceren en verder door te kunnen groeien, besloot Brabers ruim twee jaar geleden de aandelen weer terug te kopen.”


Korting is een doodlopende weg

Met die ruime ervaring in communicatie zien ze ook bij Ticketsplus dat het continu bieden van korting een doodlopende weg is voor de branche. Brabers: "We zagen dat de markt met dergelijke deals werd overspoeld met als gevolg dat sommige consumenten alleen maar schakelen op korting. Ze gaan naar de dagattracties die in de aanbieding zijn.” En dat is in de optiek van Brabers heel slecht voor de branche: "Op het moment dat je eenmaal een grote kortingsactie via een prijs georiënteerd kanaal doet voor de helft van het geld komt echt niemand meer terug voor de volle prijs. Want die komen alleen maar terug als er weer een koopjeswebsite deal is.” Brabers snapt wel dat sommige bedrijven kortingen bieden om de bezoekersaantallen te halen "maar ik vraag me af of je dergelijke kortingen moet bieden als je het van herhaalbezoek moet hebben. Ik denk het niet.”


Bij Ticketsplus zullen ze dus eerder een Air Miles programma adviseren dan een kale korting: "Als een kaartje 20 euro kost, dan betaalt iemand dus bijvoorbeeld met 2.000 Air Miles. Hiermee blijft de prijsperceptie voor de consument dus gelijk.


Consumenten verleiden op vakantie

Bij Ticketsplus zagen ze als een van de eerste dat de sector weer aantrok en de attracties steeds kritischer werden op de extreem hoge kortingen en de platte dagdeals. De markt beseft steeds beter dat het inzetten van kwalitatieve kanalen en merken op de lange termijn een imagoverbetering zal verwezenlijken. Maar waar is die consument volgens Brabers dan het best te verleiden? "Dat is op vakantie, op het moment dat hij bezig is vrije tijd te consumeren.” Tegelijkertijd zagen ze dat vakantieparken langzaam evolueerden van het aanbieden van logies en activiteiten op het park naar het faciliteren van gasten in de regio. "We zien bij vakantieparken de bereidheid om de regio te ontdekken. Dat is voor Ticketsplus een hele nieuwe stap geweest”, stelt Brabers die nog een ander voordeel ziet voor de vakantieparken: "Als je weet dat familie x het heel leuk vind om naar een dierentuin te gaan, kun je ze in het voorseizoen mailen dat je vier kaartjes klaar hebt liggen voor een dierentuin in de regio. Dan komen ze eerder naar je accommodatie terug dan dat je 50 euro korting biedt. Want 50 euro korting biedt iedereen.”


Bij Ticketsplus geloven ze dat het toevoegen van service of een extra beleving de prijs minder belangrijk maakt. "Als je in plaats van 18 euro, 10 euro hebt betaald ga je echt geen extra kopje koffie drinken. We denken dat service de korting gaat wegvagen. Als de kwaliteit van je dagje weg goed is, maakt de prijs minder uit. Als je kinderen in een museum of pretpark achter de schermen hebben mogen kijken, gaat dat veel langer mee dan de korting. Dat is voor de branche veel beter want je genereert meer inkomsten en kunt die weer investeren in een nog betere beleving”, vertelt Brabers.


Vakantieparken hoeven de aansluiting met Ticketsplus niet alleen te zoeken vanwege een service-aspect naar hun gasten. Er worden ook keiharde euro’s verdiend. "Dat is een belangrijke meerwaarde. De vakantieparken krijgen namelijk het grootste gedeelte van de marge (verschil inkoopprijs-verkoopprijs)”, vertelt marketing manager Rick Kieboom.



Rick Kieboom


Individuele selectie van uitjes

Met behulp van ons digitale bestelplatform bouwt Ticketsplus een receptieomgeving voor de gasten van het vakantiepark. "Dan gaan we samen met het vakantiepark de meest relevante uitjes selecteren. Natuurlijk komen we altijd met een voorbeeldselectie met daarin de meest relevante en bekendste uitjes uit de regio opgenomen, daarnaast kijken we samen met de accommodaties naar eventuele waardevolle toevoegingen van uitjes uit de omgeving. Zo ontstaat er een perfecte selectie voor het vakantiepark”, vertelt Kieboom die aanvult dat de uitjes uit de regio ook met bijbehorende webshops op de eigen website van het vakantiepark gezet kunnen worden.


Grote vraag is natuurlijk waarom je deze service via Ticketsplus zou moeten afnemen? "Omdat wij als extra service ook actief jouw sales en marketing ondersteuning zijn”, beargumenteert Brabers. "Op het moment dat een attractiepark een nieuwe attractie heeft of een dag gesloten is vanwege een uitkoop informeren wij proactief je receptionistes en zorgen wij voor actuele informatie op promotiemateriaal.” En het blijft niet bij het aanbieden van standaard tickets. Brabers: "We proberen gasten ook steeds meer bijzondere belevenissen te bieden. Bijvoorbeeld door 's avonds naar een dierentuin te mogen. Dat is een product dat normaal niet te koop is. Wij geloven veel meer in dat soort combinaties dan alleen maar het bieden van meer korting.”


Voor de receptionistes is een belangrijke rol in de verkoop weggelegd: assortiment verkoopt namelijk niet vanzelf. "Je moet actief campagnes voeren om te zorgen dat mensen geïnformeerd en geïnspireerd raken. Daar geloven we ook heilig in. Wij wisselen het assortiment ook per seizoen. En heb je meer vakantieparken, dan koppelen we het juiste assortiment aan het juiste park.”


Marketing sturen op kennis

Toekomstplannen zijn er natuurlijk ook bij Ticketsplus. Brabers: "Onze ambitie is met het opbouwen van een database met kennis die parken weer kunnen inzetten in de werving van nieuwe reserveringen. Als je bijvoorbeeld bij Roompot in Zeeland zit en je boekt een ticket naar Neeltje Jans dan mag je concluderen dat je interesse in dieren hebt. Waarom zou de Roompotvestiging bij het Dolfinarium deze mensen geen aanbod voor een nieuwe vakantie toesturen?”


Wil je meer weten over de diensten van Ticketsplus of wil je ook een receptiewebshop afnemen, neem dan contact op, via: www.ticketsplus.nl. Natuurlijk kun je ook een vrijblijvende afspraak inplannen, Ticketsplus legt het verhaal graag nog eens rustig uit.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, kaartjes, tickets
Vacature


||| Blogs |||

12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/06/19
Eerste caravan met energielabel
Als eerste caravan ooit heeft het model Shelter van Kip een energielabel gekregen.
14/06/19
Nieuwe sluis Kornwerderzand enorme opsteker voor superjachtbouw
De superjachtbouw in Noord-Nederland krijgt een enorme impuls nu de financiering voor de nieuwe sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk rond is.
12/06/19
Waterspel & de attractiewaarde van De Krim
Hoe kun je als sport- en recreatiebedrijf aantrekkelijk en relevant blijven voor bezoekers en proactief, jaarrond, bezoekersaantallen te beïnvloeden.
12/06/19
TUI zet Escape Room in voor laatboekers
Om laatboekers te helpen bij hun vakantiekeuze heeft TUI een pop-up Escape Room gemaakt die de in juni op tour door Nederland gaat.
11/06/19
Directie Eijsink verwelkomt CTO Hans Gringhuis
Het voorheen driekoppige directieteam van automatiseringsspecialist Eijsink is vanaf vandaag uitgebr...
11/06/19
De 100 grootste horecabedrijven van Nederland
McDonald’s is wederom het grootste horecabedrijf van Nederland. Op plaatsen twee en drie staan net als vorig jaar Van der Valk en Landal GreenParks. Dat blijkt uit de Top 100 van Misset Horeca.
11/06/19
Programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee gelanceerd
Met het programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee moet sporten op het Scheveningse strand de komende twee jaar ook mogelijk worden voor minder voor de hand liggende groepen.
11/06/19
Slapen bij Avonturenboerderij Molenwaard
Dagattractie Avonturenboerderij Molenwaard wordt twee nachten ook kampeerboerderij. Ook de vaste karakters Fien en Teun blijven slapen. Er is plaats voor maximaal 100 gasten.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk