Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland

Een data-gedreven aanpak ten behoeve van de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland

CBS, NBTC en CELTH starten Data & Development Lab Bestemming Nederland
Marleen Verbruggen (CBS), Stefan Hartman (CELTH), Menno Stokman (CELTH) en Jos Vranken (NBTC)

Vandaag hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek, NBTC Holland Marketing en expertisecentrum CELTH de handen in één geslagen voor het Data & Development Lab Bestemming Nederland. Door data en expertise te bundelen zetten partijen in op het ontwikkelen van nieuwe en scherpere inzichten om een bijdrage te leveren aan de effectieve doorontwikkeling van bestemming Nederland. In de branche is grote behoefte aan sturingsinformatie om de spreidingsdoelen te behalen. "Het lab moet een fundament geven voor beleid dat er toe doet”, zei Jos Vranken bij de presentatie. Het doel van het lab is om met goede data inzicht in bezoekstromen te krijgen teneinde met bezoekersmanagement de toeristenstromen beter te kunnen beheren.


Ook Google en Schiphol hebben aangegeven een actieve bijdrage te willen leveren aan het lab. Samen met deze en andere partijen is het mogelijk om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag tijdens de hele reiscyclus als basis voor onder andere vraagsturing en aanbodinnovatie.


Data & Development Lab: meten is weten

Met het Data & Development Lab bundelen CBS, NBTC en CELTH data en kennis om sneller en doorlopend inzicht te krijgen in (inter)nationale bezoekersstromen. "Deze data en kennis zijn bijvoorbeeld nodig om richting te kunnen geven aan de bovengemiddelde groei van het aantal internationale bezoekers”, aldus Jos Vranken, directeur NBTC bij de lancering. In het Data & Development Lab Bestemming Nederland maken partijen gebruik van zowel bestaande als nieuwe databronnen en technieken, om zo tot actuele inzichten te komen die een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.


Marleen Verbruggen, plaatsvervangend directeur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken CBS: "De strategische alliantie maakt het mogelijk om het toeristisch beleid beter en sneller te onderbouwen met cijfers en innovatief onderzoek. Hiermee versterken statistiek, beleid en onderzoek elkaar.” Het CBS wil het lab ondersteunen met kennis van moderne onderzoeksmethoden.


Volgens Menno Stokman, directeur van CELTH ontbreekt het nu aan echte data om de discussie te verbeteren: "Inzicht in de bezoekersbeleving en -stromen zijn belangrijk, om vervolgens kennis en tools te ontwikkelen om bezoekersmanagement mogelijk te maken. Vanuit de brede expertise bij de Hogescholen, kennisinstituten en Universiteiten die in CELTH samenwerken kunnen we de benodigde expertise betrekken en voortbouwen op de kennisprojecten die we al in huis hebben. Door zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren te laten participeren, vloeit de actuele opgedane kennis direct terug in het onderwijs. Zo snijdt het mes aan twee kanten: zowel de markt als het onderwijs profiteert.”.


Inzichten voor duurzame ontwikkeling bestemming Nederland

CELTH en haar partnerhogescholen NHTV, NHL Stenden, HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute (NHL Stenden Hogeschool) en Kenniscentrum Kusttoerisme (HZ Hogeschool) zijn al een aantal jaren bezig met de problematiek rondom bezoekersdruk (overtourism). Vorig jaar werd een onderzoek afgerond naar bezoekersdruk in zes Europese steden, waaronder Amsterdam. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een vervolgonderzoek in kleinere steden. Daarnaast zijn CELTH onderzoekers bezig met het ontwikkelen van slimme methodieken en praktische oplossingsrichtingen om duurzaam stedelijk toerisme te bewerkstelligen, via het door Europa medegefinancierde project Smart City Hospitality (SCITHOS). Menno Stokman: "Met de samenwerking in het Lab kunnen we nog sterker bijdragen aan een duurzame destinatieontwikkeling van de bestemming Nederland. Door de sterke oriëntatie op hedendaagse marktuitdagingen en inzet van zoveel mogelijk studenten, docenten en lectoren, zorgen we als CELTH ook direct voor actualisatie van het gastvrijheidsonderwijs.”

Link: https://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfers-en-trends/data-development-lab.htm
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: celth, onderzoek, toerisme, spreiding, overtourism, bezoekgedrag

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...