Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties

Millennials minder vaak en ver op vakantie dan oudere generaties
Nederlandse millennials (leeftijd 18 tot 35 jaar) hebben in 2017 zo’n 6,9 miljoen vakanties ondernomen. Dit is bijna een vijfde van alle vakanties die door Nederlanders in datzelfde jaar werden ondernomen (19%). Opvallend is dat millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan de oudere generaties. Bijna 60% van alle vakanties brachten millennials door in het buitenland, waarbij vooral stedentrips populair waren. Dit baseert NBTC-NIPO Research op het ContinuVakantieOnderzoek en aanvullend onderzoek naar het vakantiegedrag van millennials.
  • Buitenland populairder dan binnenland
  • Gaan korter op vakantie dan oudere generaties
  • Boeken veel online
  • Social media belangrijke inspiratiebron
  • Zijn erg prijsbewust

Millennials verkiezen vakanties in het buitenland boven vakanties in het binnenland. In 2017 hebben millennials 4,1 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen. In vergelijking met oudere generaties geven millennials de voorkeur veelal aan samengestelde reizen (29%), waarbij zowel het vervoer als verblijf vooraf aan de reis apart van elkaar zijn geboekt. Afgelopen jaar waren Spanje (14%), Duitsland (13%) en Frankrijk (11%) de meest populaire vakantiebestemmingen voor de millennial. Opvallend is dat in de top 10 populaire vakantiebestemmingen alleen de Verenigde Staten (4%) voor komt als verre bestemming. Millennials gaan relatief korter op vakantie naar het buitenland dan oudere generaties, ze verblijven er meestal twee tot drie nachten.


Millennials ook tijdens vakanties online actief

Millennials zijn bij uitstek de generatie die vakanties online boeken. In 2017 boekten zij 86% van de buitenlandse vakanties online. In vergelijking met babyboomers (leeftijd 55 tot 70 jaar) boeken millennials hun buitenlandse vakantie vaker direct online bij een luchtvaartmaatschappij (21%), via een online bemiddelende organisatie zoals Booking.com (29%) of via een social travel-site zoals Airbnb (8%). Het belangrijkste online reisplatform is voor de millennial het reisbureau (30%). Millennials halen hun inspiratie voor een reisbestemming in vergelijking met andere generaties meer bij vrienden en familie (56%). Daarnaast zijn social media ook een belangrijke inspiratiebron in vergelijking met de oudere generaties. Ook tijdens vakanties in het buitenland zijn social media niet meer weg te denken, zo’n 60% van de millennials gebruikt social media meerdere keren per dag.


Millennial prijsbewuster dan oudere generatie

Millennials zorgen voor 21% van de totale vakantiebestedingen in het buitenland. Vergeleken met de oudere generaties is de millennial prijsbewuster bij het uitzoeken van vakanties. Zo’n 38% zoekt net zo lang totdat de goedkoopste reisaanbieder is gevonden. Millennials besteden gemiddeld per persoon per buitenlandse vakantie 739 euro, terwijl de oudere generaties meer besteden (generatie X in de leeftijd van 35 tot 55 jaar: 783 euro en babyboomers: 858 euro). Opvallend is dat duurzaamheid een minder belangrijke rol speelt in vergelijking met oudere generaties. Bij 14% van de millennials speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de keuze voor een vakantie, terwijl 19% van de babyboomers dit als belangrijk acht.


Het rapport Millennials en vakanties 2017 is vandaag te bestellen. Meer informatie vindt u op www.nbtcniporesearch.nl

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, millenials, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...