Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-04-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Spectaculair ontwerp voor Werelderfgoed Centrum Waddenzee in Lauwersoog

Spectaculair ontwerp voor Werelderfgoed Centrum Waddenzee in Lauwersoog
Foto: Dorte Mandrup
Het gaat nu snel met bezoekerscentra rond de Waddenzee. Vorige maand werd in Kornwerderzand het Afsluitdijk Wadden Center geopend en vandaag werd het ontwerp van het Werelderfgoed Centrum Waddenzee in Lauwersoog gepresenteerd. Bijzondere onderdelen zijn naast het bezoekercentrum de Wadhal en een nieuw hotel. In de Wadhal kunnen innovatieve ondernemers zich vestigen. Het hotel, met capaciteit voor 50 kamers, krijgt ook een restaurant en een café.


De Deense architect Dorte Mandrup tekende het Werelderfgoed Centrum Waddenzee in Lauwersoog dat naar verwachting in juni 2020 open gaat. De totale investeringskosten in het centrum zijn ruim 29 miljoen euro, daarvan komt ongeveer de helft van het Waddenfonds, dertig procent van de provincie Groningen en de gemeente De Marne en de rest uit private middelen. Het plan voor het Werelderfgoed Centrum is in samenwerking met een twintigtal organisaties tot stand gekomen, waaronder diverse milieu- en natuurorganisaties zoals de Waddenvereniging, Staatsbosbeheer, de Natuurschool, maar ook diverse ondernemers.


Dorte Mandrup

Mandrup is na een uitgebreide selectie bestaande uit vele binnen- en buitenlandse toparchitecten, verkozen door een uitgebreide commissie o.l.v. de Unie Architecten en ABCNova. Mandrup heeft haar sporen internationaal ruimschoots verdiend en staat bekend om haar iconische architectuur en het inpassen van ontwerpen in bijzondere, complexe landschappen. Ze heeft veel ervaring met het bouwen van dit soort centra in onder meer Denemarken, Duitsland en Groenland.



Volgens Mandrup is de bijzondere positie aan de Waddenzee, een uitdaging geweest voor haar ontwerp. "Ik heb nog nergens een plek gezien waar het menselijk handelen zo hard wordt gescheiden door enerzijds de natuur, anderzijds een economische haven”. "Een feestelijke dag”, benadrukt de Groningse gedeputeerde Staghouwer. Niet alleen Noord-Nederland krijgt er een bijzondere landmark bij. Ook internationaal gezien, zetten we ons met dit prachtige ontwerp en vooral ook met het ‘science en experience’-concept op de kaart. Dit draagt bij aan een kwalitatieve en kwantitatieve impuls aan de economie van het Waddengebied. De verwachting is dat het Werelderfgoed Centrum minimaal 150.000 bezoekers op jaarbasis zal trekken. De bezoekers zullen zo'n 2,5 miljoen euro per jaar in het centrum uitgeven. De werkgelegenheidseffecten worden op 57 fte geschat.


Nieuw en veelzijdig centrum

Het nieuwe Werelderfgoed Centrum moet een internationaal voorbeeld zijn op het gebied van duurzaamheid en het samenbrengen van educatie, onderzoek, ondernemerschap en beleving. Het wordt een Science & Experience Centre waarin het Wad in al haar facetten de hoofdrol speelt. Het gebouw zal onder andere onderdak bieden aan wisselende exposities over Werelderfgoed Waddenzee, de Nationale Parken Lauwersmeer en Schiermonnikoog en de ontstaansgeschiedenis van het Waddengebied. Daarnaast komt er een panoramadek met uitzicht over het Wad en dient het centrum als startpunt voor tal van excursies en expedities per fiets, boot of te voet in het gebied. Ook gaan kennisinstellingen onderzoek doen naar de biodiversiteit in het Waddengebied en wordt er samengewerkt met andere onderzoekscentra in Nederland, Duitsland en Denemarken. Het Zeehondencentrum Pieterburen krijgt tevens een plek in dit nieuwe centrum.


Initiatief

Initiatiefnemer van het nieuwe Werelderfgoed Centrum is de Stichting Werelderfgoedcentrum Waddenzee, die zowel samenwerkt met een consortium van private ondernemers als met een stuurgroep van provincie Groningen, gemeente De Marne, Staatsbosbeheer, Zeehondencentrum Pieterburen en Exploitatiemaatschappij Haven Lauwersoog.

Trefwoorden: toerisme, dagrecreatie, bezoekerscentra, waddenzee, kustgebieden, groningen

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...