OV-expert: Lelystad Airport niet nodig
Als vanuit Nederland dagelijks 15 extra
internationale treinen gaan rijden, is Lelystad Airport helemaal niet
meer nodig. Dat stelt stelt Barth Donners, die bij de TU Delft is
afgestudeerd op de potentie van de internationale trein op de website
treinreiziger.nl. Meer internationale treinen kunnen diverse Europese
(zaken)bestemmingen gaan vervangen waar nu nog op wordt gevlogen. Zo
blijft er ruimte voor de vakantievluchten op Schiphol. Daarmee gooit
de OV-expert een nieuw argument in de discussie rond de totstandkoming van Lelystad
Airport.
In zijn onderzoek wijst Donners erop
dat er maximaal 45.000 vliegbewegingen komen naar Lelystad Airport.
Dat betekent tussen 50 en 60 vluchten per dag waarmee jaarlijks 4,5
miljoen passagiers kunnen worden vervoerd. Omdat treinen een veel
grotere capaciteit hebben als vliegtuigen, zijn er maar 15 extra
treinen nodig. Nu vertrekken er vanaf Amsterdam Centraal elke dag 50
internationale treinen.
 Op het Trendcongres Toerisme &
Vrije tijd dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL
Stenden, Inholland en HZ organiseren, een keynote Paul Peters die daar zal betogen dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Kijk snel op www.toerismecongres.nl voor alle info. |
Trein kan een veel grotere rol
spelen
"Alleen al als alle vluchten naar
Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs
vervangen zouden worden door de trein zouden er dagelijks zo’n 50
tot 60 vluchten per dag geschrapt kunnen worden”, stelt Donners.
"Maar ook naar bestemmingen als Londen, München, Stuttgart, Bremen
en Basel zou de trein een grotere rol kunnen gaan spelen. Naar die
bestemmingen zijn vliegen er momenteel dagelijks circa 75 vluchten.
In totaal gaat het dus om zeker 130 vluchten waarbij de trein de
potentie heeft om het vliegtuig te vervangen. Door deze vluchten te
vervangen, blijft er op Schiphol ruimte over voor de
vakantievluchten.”
Donners signaleert nog wel een probleem
op het gebied van reistijd en prijs. De trein is vaak duurder omdat
vliegtuigen geen belasting op kerosine hoeven te betalen en treinen
wel BTW over de elektriciteit die ze gebruiken. Daarnaast vergelijken
reizigers de kale ticketprijzen terwijl bij het vliegtuig allerhande
bijkomende kosten dan worden vergeten. Daarnaast zijn internationale
reizigers niet gewent met de trein te reizen. Dat de trein het
vliegtuig kan verslaan blijkt uit de route Brussel-Londen waar de
Eurostar inmiddels een marktaandeel heeft van 80% tot 90%.
Donners vindt dat de politiek aan zet
is om ervoor te zorgen dat de potentie van de internationale trein
ook daadwerkelijk benut gaat worden.
Link: https://www.treinreiziger.nl/15-treinen-kunnen-lelystad-airport-overbodig-maken/
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, vakantievluchten, luchthavens
|
|
06/06/25
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
06/06/25
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
|
06/06/25
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
|
06/06/25
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
|
05/06/25
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
|
05/06/25
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
|
05/06/25
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
|
|
10/06/25
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
|