Geplaatst op: 01-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN

Recordgroei van 1999 geëvenaard

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN
In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca elk kwartaal toe. Dat heeft het CBS bekendgemaakt in de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal van 2017. Volgens KHN mooie cijfers maar bij de bedrijven staan de marges wel onder druk.


De omzetgroei was sterk in alle kwartalen waarbij het tweede kwartaal er met een groei van 9,1 procent uitsprong. Ook het eerste kwartaal van 2017 ontwikkelde de omzet in de horeca zich sterk (+7,8 procent). In het derde (+6,2 procent) en het vierde kwartaal (+6,8 procent) groeide de omzet nog stevig. Tezamen resulteerde dat in een omzetgroei van 7,4 procent over heel 2017. In 2016 groeide de omzet in de horeca met 6,5 procent en in 2015 met 5,9 procent.


Figuur 1: Omzetgroei Nederlandse horeca naar kwartaal

Created with Highstock 6.0.7%Chart context menu'2006-12006-32007-12007-32008-12008-32009-12009-32010-12010-32011-12011-32012-12012-32013-12013-32014-12014-32015-12015-32016-12016-32017-12017-3-7.5-5-2.502.557.510NRIT Media

Bron: CBS


KHN: Mooie cijfers maar marge onder druk

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN reageert positief maar met een kritische boodschap: "Het afgelopen jaren zagen we ieder kwartaal positieve cijfers in de horeca. Veel van onze leden hebben meer gasten ontvangen en zagen hun omzet groeien. Dat is goed nieuws. Maar we moeten ook realistisch zijn, want het aantal horecabedrijven neemt ook toe. En de kosten van horecabedrijven zijn de afgelopen tijd sterk toegenomen, onder andere door de hoge commissies die zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl vragen voor hun diensten. Bij veel horecabedrijven staan daardoor de marges en de winst onder druk. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat de groei afvlakt. Kortom: fijn dat er mooie cijfers zijn, maar laten we met beide benen op de grond blijven.”
 
Stijging aantal horecabedrijven
Afgelopen jaar kwamen er in de totale horeca 1765 horecabedrijven bij. De helft daarvan zijn traditionele horecabedrijven: hotels, restaurants, cafés en fastservicebedrijven. De andere helft zijn kantines en cateringbedrijven, maar het CBS rekent ook zelfstandige koks en kelners en restaurants die uitsluitend bezorgen tot deze categorie.


Fastfood

De omzet groeide het sterkst bij fastfoodrestaurants en ijssalons (8,9 procent). De volumestijging in de fastfood houdt al bijna drie jaar aan. Ten opzichte van een jaar eerder stegen in het vierde kwartaal van 2017 de prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden met 2,6 procent.


Hotels

Hotels noteerden in 2017 een mooie stijging van de omzet (8,7 procent). Met een omzetgroei van 10,1 procent in het vierde kwartaal eindigden hotels 2017 sterk. Aangezien het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2017 met 5,3 procent groeide naar 112 miljoen kunnen we concluderen dat hotels per overnachting een hogere omzet behaalden. De omzet van hotels groeit al vierenhalf jaar elk kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Met 150 oprichtingen en 50 opheffingen kwamen er in het vierde kwartaal per saldo 100 hotels bij.


Restaurants en cafés

Verder zagen restaurants in 2017 de omzet met 7,8 procent groeien en cafés met 3,6 procent.


Figuur 2: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca naar sector, mutatie t.o.v. zelfde kwartaal jaar eerder

Bron: CBS


Ondernemersvertrouwen

Deze mooie cijfers worden maar gedeeltelijk vertaald in positief ondernemersvertrouwen. Het vertrouwen van de horecaondernemers steeg in het vierde kwartaal van 2017 dan wel van +13 naar +18 maar ligt nog wel onder het vertrouwen van de vorige twee kwartalen. Het ondernemersvertrouwen is positief sinds het tweede kwartaal van 2014.


Figuur 3: Ondernemersvertrouwen

Bron: CBS



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/09/kwartaalmonitor-horeca-vierde-kwartaal-2017
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...