Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2018
Auteur: Marc Gerlings

Nederland koploper in internettoegang

Nederland koploper in internettoegang

Nederland behoort tot de kopgroep van EU-28-landen met de meeste huishoudens die toegang hebben tot internet. In 2017 had 98 procent van de Nederlandse huishoudens thuis internet, het Europese gemiddelde was 87 procent. Ook met snelle breedbandverbindingen behoort Nederland tot de top. Dat blijkt uit een analyse door het CBS van cijfers van Eurostat. Nederland is goed in breedbandverbinding en in mobiel internet.


In 2017 had 98 procent van de Nederlandse huishoudens thuis toegang tot internet. Nederland behoort daarmee tot de best scorende Europese landen. Ook Luxemburg en Denemarken(97 procent), Zweden(95 procent)en Finland (95 procent) behoren in Europa tot de kopgroep van landen met de meeste huishoudens met een internetaansluiting.

Binnen de EU had gemiddeld 87 procent van de huishoudens in 2017 een internetaansluiting, een toename van 4 procentpunten vergeleken met 2015. Toen stond Luxemburg met 97 procent bovenaan, gevolgd door Nederland met 96 procent. Het aandeel huishoudens met internet is in veel Zuid- en Oost-Europese landen aanzienlijk kleiner. Toch hebben deze landen de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt.


Nederland land van breedbandverbinding
Vrijwel alle Nederlandse huishoudens hebben thuis een breedbandverbinding. Nederland stond met 98 procent van alle huishoudens in 2017 bovenaan in de Europese ranglijst, gevolgd door Luxemburg en Finland. In de EU-28 had gemiddeld 85 procent van de huishoudens vorig jaar een breedband internetverbinding.


Nederland en Zweden aan kop in mobiel internet
Nederland en Zweden scoorden in 2017 met 87 procent het hoogste in Europa als het gaat om internetgebruik met mobiele apparaten, buitenshuis of buiten het werk. Gemiddeld gebruikte in de EU 65 procent van de bevolking -van 16 tot en met 74 jaar- vorig jaar internet op mobiele apparaten. Nederland heeft een snelle groei meegemaakt. In 2012 was nog maar 55 procent van de bevolking mobiel internetgebruiker.


In Zweden gebruikte vijf jaar geleden al 70 procent van de mensen het mobiele internet buitenshuis of buiten het werk.
Topics:Marketing
Trefwoorden: internet, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.