Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Luchtvaart groeit snel: +8,4 procent

Luchtvaart groeit snel: +8,4 procent
Bron: Pixabay
Het aantal passagiers dat reist via de vijf grote Nederlandse vliegvelden groeit snel. Amsterdam Schiphol, Eindhoven, Rotterdam The Hague, Groningen Eelde en Maastricht Aachen zagen in 2017 ruim 76,2 miljoen passagiers aankomen en vertrekken, een groei van 8,4 procent wat betekende dat 5,9 miljoen extra passagiers werden verwerkt. Dit meldt het CBS in het nieuwe dossier luchtvaart.


Grootste luchthaven van Nederland is Schiphol met 68,4 miljoen passagiers. Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland en verwerkte in 2017 bijna 5,7 miljoen passagiers. Rotterdam The Hague volgde met ruim 1,7 miljoen reizigers. Het sterkste groeide de luchthaven Groningen Eelde (+32 procent), gevolgd door Eindhoven (+19 procent) en Schiphol (+8 procent).


Weer record voor Schiphol

Amsterdam Schiphol had in 2017 met 68,4 miljoen opnieuw een recordaantal passagiers, 7,7 procent meer dan het jaar ervoor. Al sinds 2009 ziet Schiphol het aantal aangekomen en vertrokken passagiers jaarlijks toenemen. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) steeg met 3,7 procent tot bijna 497 duizend bewegingen in 2017. Dit ligt net onder de afgesproken norm van het Aldersakkoord uit 2008, waarin werd vastgelegd dat Schiphol tot 2020 niet meer dan 500 duizend vliegbewegingen per jaar mag uitvoeren. Dat het aantal passagiers sneller stijgt dan het aantal vliegbewegingen hangt samen met het gebruik van grotere vliegtuigen en een hogere bezettingsgraad per vlucht.


Figuur 1: Passagiers op Schiphol Airport

Bron: CBS


Schiphol is met 68,4 miljoen passagiers de derde luchthaven binnen de Europese Unie. De Amsterdamse luchthaven is daarmeena Londen Heathrow (75,8 miljoen) en Parijs Charles de Gaulle (66,0 miljoen) een belangrijk Europees knooppunt, maar blijft de luchthaven van Frankfurt (60,7 miljoen) voor.


Figuur 2: Passagiers op Europese luchthavens

Bron: Eurostat


Sterke groei passagiersvervoer op Eindhoven

Eindhoven, de tweede luchthaven van Nederland, zag in 2017 bijna 5,7 miljoen reizigers aankomen of vertrekken, ruim 19 procent meer dan in 2016. Dit is de sterkste groei sinds 2012 voor deze luchthaven. Via Rotterdam The Hague vlogen ruim 1,7 miljoen passagiers, bijna 5,4 procent meer dan in 2016. Groningen Eelde liet met ruim 32 procent de sterkste groei zien. Op Maastricht Aachen daalde het aantal passagiers met 5,1 procent; wel werd meer vracht vervoerd. Groningen en Maastricht vervoeren relatief weinig passagiers: slechts 0,5 procent van alle vliegpassagiers vloog via deze luchthavens.


Wat betekent de luchtvaart voor de Nederlandse economie?

De bijdrage van het ‘vervoer door de lucht’ (ruwweg de vliegmaatschappijen) aan de Nederlandse economie is ongeveer een half procent. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht kromp in 2009 sterk, maar groeide daarna sterk en lag in 2016 al 45 procent hoger dan het niveau van voor de crisis. De werkgelegenheid is daarentegen gekrompen. In 2016 waren er in het vervoer door de lucht 22 duizend vte’s actief, 3 duizend minder dan in 2006.


Wat stoot de Nederlandse luchtvaart uit?

In 2016 stootte de Nederlandse luchtvaartsector bijna 13 miljard kilo aan CO2 uit, inclusief de uitstoot in buitenlandse luchtruimen. De uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, zit er niet in. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie ligt de laatste jaren rond de 6,5 procent. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale uitstoot van broeikasgassen, in zogeheten broeikasgasequivalenten, is kleiner, minder dan 6 procent. Dit komt omdat de luchtvaart weinig lachgas en methaan uitstoot.


Figuur 3: CO2-uitstoot Nederlandse luchtvaart

Bron: CBS

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-luchtvaart
Trefwoorden: Luchtvaart, luchthavens

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Exclusief voor leden
Gijs Schreuder voorzitter Varen doe je Samen!
Voor de periode tot 2030 is Gijs Schreuder benoemd als voorzitter van Varen doe je Samen!.
30/06/25
Nieuwe fietsroute belicht Oisterwijkse leerindustrie
Met de lancering van de Leerroute Oisterwijk krijgt de rijke leerhistorie van de gemeente een nieuw podium. De 27 kilometer lange fietsroute, ontwikkeld door gemeente Oisterwijk en Brabant Partners, voert langs iconische plekken zoals de KVL-leerfabriek en de fabriek van schoenenfamilie Van Bommel.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.