Geplaatst op: 30-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

AutoMaatje na één jaar 350 vrijwilligers

AutoMaatje na één jaar 350 vrijwilligers

ANWB AutoMaatje, een vervoerservice waarmee vrijwilligers met hun eigen auto minder mobiele buurtgenoten vervoeren,is deze maand een jaar actief. Inmiddels wordt deze dienst vanuit 30 locaties aangeboden, hebben meer dan 350 vrijwilligers zich als chauffeur aangesloten en zijn alles bij elkaar al bijna 14.000 ritten gemaakt.


Even boodschappen doen, naar de kapper, naar een uitje of huisarts is niet vanzelfsprekend voor meer dan een miljoen ouderen of mensen met een beperking. Met AutoMaatje kunnen zij een lift krijgen van een buurtbewoner, die hen tegen een geringe vergoeding per kilometer naar hun bestemming brengt. Zo blijven deze mensen mobiel en sociaal actief. De coördinatie wordt vaak verzorgd door lokale welzijnsorganisaties. Na een pilot in de gemeenten Barneveld en Woerden in 2016 bleek al snel dat er veel belangstelling voor is.


AutoMaatje is vervolgens van start gegaan in Ronde Venen (vier locaties) , Achterveld, Dalfsen, Simpelveld, Haaksbergen, Midden-Drenthe (meerdere locaties), Bodegraven Reeuwijk (twee locaties) , Helmond, Huizen, Lelystad, Son en Breughel (twee locaties),Teylingen (meerdere locaties) Nieuwegein en Oosterhout. In het eerste kwartaal van 2018 komen daar bij: Amsterdam Nieuw West, Kerkrade, Ermelo, Drimmelen, Ommen, Tilburg, Enschede, Wijdemeren en Arnhem. Bijna de helft van de Nederlandse gemeenten heeft bij de ANWB informatie aangevraagd over het samen opstarten van een lokaal AutoMaatje project.


Uiteindelijk wil de ANWB toewerken naar een landelijk dekkend netwerk. De ANWB wil er met AutoMaatje aan bijdragen dat iedereen met plezier onderweg kan zijn.


AutoMaatje heeft geen winstoogmerk en is genomineerd voor de ‘Meer dan handen’ vrijwilligersprojecten in de categorie Landelijke vrijwilligersprojecten.
Trefwoorden: recreatie, vervoer, auto

CELTH




||| Nieuws |||

25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.
25/08/25
Nieuwe natuur voor Almere
Aan de noordkant van stadsbos Pampushout in Almere werken Flevo Landschap aan een bijzonder project: de Gouden Randen. Op een gebied van zo’n 8 hectare realiseren we nieuwe, robuuste natuur.
25/08/25
Groei verkoop speedpedelecs vlakt af
Op 1 januari 2025 telde Nederland 35,4 duizend speedpedelecs, ruim 2 duizend stuks meer dan een jaar eerder. Dat is een toename van 6,5 procent. Het aantal van deze snelle elektrische fietsen groeit niet meer zo snel.
25/08/25
Oproep: stop indexeren accijns brandstof
Tijdens de vakantie zagen veel Nederlanders dat brandstof in het buitenland goedkoper is aan de pomp. De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten.
25/08/25
Exclusief voor leden
SAIL 2025 trekt 2,5 miljoen bezoekers
Het grootste evenement van Nederland zit erop. Gister vond de Sail-out plaats van de schepen. Ook dit trok weer vele tienduizenden mensen. De SAIL-organisatie meldt dat het evenement 2,5 miljoen bezoekers trok.
22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...