Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

Aannemer en provincie Utrecht steggelen over Waterliniemuseum

Aannemer en provincie Utrecht steggelen over Waterliniemuseum

De provincie Utrecht moet nog een bedrag van 110.000 euro betalen aan Heijmans Civiel B.V. Dat is het vonnis dat de Raad van Arbitrage voor de Bouw heeft geveld over de zaak, die Heijmans had aangespannen tegen de provincie over de bouw van het Waterliniemuseum. Heijmans wilde geld zien vanwege de lange uitvoeringsduur en de provincie wilde geld van de aannemer vanwege forse lekkages.


Heijmans vorderde ongeveer 2,5 miljoen euro (exclusief rente) van de provincie vanwege onder andere de lange uitvoeringsduur en wijzigingen op het definitief ontwerp. En de provincie eiste op haar beurt een bedrag van ongeveer 1,3 miljoen euro(exclusief rente) voor onder andere de herstelkosten voor de schade van de lekkage van het dak.

De uitkomst
Het vonnis wees uit dat de vorderingen van Heijmans grotendeels zijn afgewezen. De provincie moet ongeveer 550.000 euro (exclusief rente) betalen. De tegenvorderingen van de provincie zijn deels toegewezen. Heijmans moet 440.000 euro (exclusief rente) betalen. Kortom, de provincie moet het verschil van 110.000 euro (exclusief rente) aan Heijmans terugbetalen. Beide partijen hebben drie maanden de tijd om eventueel in hoger beroep te gaan.

Dak lek
Het Waterliniemuseum is in opdracht van de provincie Utrecht door Heijmans gebouwd en in 2015 heeft het museum haar deuren geopend. In februari 2016 ontstonden er forse lekkages in het dak waardoor het museum een paar dagen moest sluiten. De provincie heeft toen een andere aannemer in de arm genomen om de lekkages te herstellen. Dit heeft ongeveer vier maanden geduurd.

Trefwoorden: museum, cultuur, toerisme, recreatie

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...