Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme 2017-6

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?

Interview met directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?
Amsterdam Marketing zit al enige jaren midden in de zogenaamde balansdiscussie die wordt gedomineerd door een heftige discussie over de drukte in de binnenstad. Of specifieker overlast door drukte in sommige delen van de binnenstad van Amsterdam. Vaak worden toeristische bezoekers als belangrijkste oorzaak voor de drukte gezien maar het ligt veel genuanceerder. Amsterdam is een populaire stad en trekt in grote getale zowel toeristische en zakelijke bezoekers, nieuwe bewoners, studenten als bedrijven aan. Amsterdam Marketing is een van de actoren en voor de toeristische branche de meest zichtbare. We spreken met directeur Frans van der Avert want we willen graag weten hoe zijn nog jonge fusie-organisatie opereert in deze turbulente tijden.


Het was een enorme klus om drie organisaties in elkaar te schuiven maar al snel zat je in de balansdiscussie, wat gebeurde er?

"Stad in Balans is eigenlijk een vrij recente discussie. Bij de start van Amsterdam Marketing in 2013 vierde Amsterdam nog een jubeljaar en kregen we juist extra geld om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten. Medio 2014, ging het kantelen richting de discussie rond de drukte in sommige delen van de binnenstad en hebben we als organisatie geconstateerd dat we onze positie daarin moesten heroverwegen. Uitgangspunt is en blijft dat er steeds meer mensen profiteren van hoe goed het met Amsterdam gaat én dat we met elkaar moeten werken aan het begeleiden van een groeiende stroom bezoekers”. >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, stedelijk toerisme, drukte, negatieve impact

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...