Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Steeds meer ouderen op sociale media

Steeds meer ouderen op sociale media
Bron: Pixabay
Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Van de 65- tot 75-jarigen maakt 64 procent gebruik van social media en van de 75-plussers is dat nog altijd 35 procent. Ook onderweg zijn ouderen steeds vaker online. Het verschil met andere leeftijdsgroepen is evenwel nog steeds erg groot. Daar ligt het gebruik van social media boven de 80 procent. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS over online activiteiten van Nederlanders.


Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het socialemediagebruik de laatste jaren een vlucht genomen. In 2017 zei 64 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent.


Ook het socialemediagebruik van 75-plussers is gegroeid, vooral in 2017. Toen gaf 35 procent aan gebruik te hebben gemaakt van sociale media, in 2016 was dat nog 22 procent en in 2012 nog maar 5 procent. In de jongste leeftijdsgroepen maakt vrijwel iedereen gebruik van sociale media. Van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder samen is dat 85 procent.



Ouderen ook steeds vaker onderweg online

Steeds meer oudere internetgebruikers gaan ook buitenshuis online: 61 procent van de 65- tot 75-jarige internetgebruikers en 33 procent van de 75-plussers deed dat in 2017. Vijf jaar eerder was dat nog achtereenvolgens 16 en 4 procent. Iets meer dan de helft van 65- tot 75-jarigen gebruikte daarvoor de mobiele telefoon of smartphone. Onder ouderen van 75 jaar en ouder lag dat met iets meer dan 20 procent lager. Na de mobiele telefoon of smartphone is de tablet met 32 procent (65 tot 75 jaar) en 19 procent (75+) het populairst voor het internetgebruik. In totaal maakt ruim 82 procent van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruik van mobiel internet.


65-plussers lezen graag een krant online

Van de 65- tot 75-jarigen zegt 75 procent het internet te gebruiken voor het zoeken van informatie over goederen en diensten, gevolgd door het ‘zoeken naar informatie over gezondheid’ (60 procent) en het lezen van de krant (58 procent). Mensen van 75 jaar en ouder laten dezelfde voorkeur zien maar in deze leeftijdscategorie liggen die percentages met 46 procent (informatie over goederen en diensten), 37 procent (informatie over gezondheid) en 34 procent (kranten) iets lager.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/52/steeds-meer-ouderen-op-sociale-media
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: internet, social media, ouderen, senioren

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.