Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers
De Zaanse Schans moet zich voorbereiden op drie miljoen bezoekers in 2030 met een goede parkeeroplossing, een iconische voetgangersbrug, een nieuw fietspad langs de Kalverringdijk en een nieuwe hoofdentree. Dat staat in de Ontwikkelstrategie Zaanse Schans die de gemeente, Stichting de Zaanse Schans en andere betrokkenen uit het gebied hebben opgesteld. Nu bezoeken jaarlijks ruim twee miljoen bezoekers het gebied.


De komende periode werkt Stichting de Zaanse Schans een financieel model uit waarin de kosten en baten worden verwerkt. De afspraak is dat de gemeente meehelpt, maar daarmee niet impliciet de bereidheid toont om te investeren. Als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.


Grote toeristische attractie

"Het is belangrijk dat we ons voorbereiden op deze groei van het aantal toeristen, want ze komen hoe dan ook. Zoals wij naar de Eifeltoren gaan als we naar Parijs gaan, zo gaan toeristen in Nederland naar de Zaanse Schans”, zegt wethouder toerisme en werkgelegenheid Dennis Straat. "De Zaanse Schans is bepalend voor ons imago, nationaal en internationaal. De verwachting is dat we in 2030, op De Efteling na, de grootste toeristische attractie van Nederland hebben. Dat biedt volop kansen voor de Zaanse economie. Tegelijkertijd is er een grote druk op het gebied. We moeten er dus voor zorgen dat het gebied veilig en aantrekkelijk blijft. Voor bezoekers, maar ook voor Zaankanters zelf, niet in de laatste plaats voor de mensen die er wonen.”


Gezamenlijke aanpak

In 2016 is begonnen met het opstellen van een gezamenlijke ontwikkelstrategie. Daarbij is intensief samengewerkt met betrokkenen uit de omgeving. Doel is dat de Zaanse Schans een leefbaar gebied blijft met een interessant en aantrekkelijk aanbod. Daarbij moeten urgente problemen worden opgelost en ingespeeld worden op de toekomstige situatie.


Problemen en kansen in kaart

Door een uitgebreide ruimtelijke analyse zijn de problemen en de kansen in beeld gebracht. Belangrijkste knelpunten zijn de drukte op de Kalverringdijk en het gebrek aan parkeervoorzieningen in de hoogseizoenmaanden. Daarnaast zijn niet alle voorzieningen, zoals de toiletten, op orde en kan het cultuuraanbod, onder andere door samenwerking verbeteren. Op basis van de adviezen van de belanghebbenden zijn de keuzes gemaakt.


Aandacht voor parkeren

In de toekomst zijn er 625 parkeerplekken voor auto’s op en rondom de Zaanse Schans nodig. Het voorstel is om parkeren bovengronds op te lossen aan de zuidzijde van de Leeghwaterweg bij de locatie ‘Zaanse Zakkenhandel’ en een deel van het voetbalveld. Een van de belangrijke argumenten is dat men op een logische en goed vindbare locatie kan parkeren.


Iconische brug

Het idee is dat de bezoekers vanaf de toekomstige parkeergarage vervolgens met een mooi vormgegeven / iconische brug de Leeghwaterweg oversteken naar de Zaanse Schans. Vanaf de brug hebben de bezoekers bij aankomst een prachtig uitzicht over de Zaanse Schans en de achtergelegen polder. Hierdoor ervaart de bezoeker direct de schoonheid van het gebied en wordt hij/zij meegenomen in de beleving die de Zaanse Schans heet. De brug dient op een fraaie wijze aan te sluiten op het nieuw vorm te geven plein, waar nu nog de bussen geparkeerd staan. Dit gebied (Schansend) wordt het nieuwe centrale plein en krijgt een entreefunctie met de daarbij behorende functies (informatievoorziening, verkooppunten en sturing van bezoek).


Entreegebied Schansend

Er is een programma van uitgangspunten opgesteld voor het entreegebied dat vrijkomt door het verplaatsen van het parkeren. Het plan is om het gebied gedeeltelijk te bebouwen, zichtlijnen naar de polder te realiseren en ruimte te bieden voor een entreegebouw. De precieze invulling van het plein wordt in de volgende fase verder uitgewerkt.


Fietspad langs de Kalverringdijk

Vanwege de toenemende verkeersdrukte en de huidige onoverzichtelijke verkeerssituatie worden op de Kalverringdijk fietsers en wandelaars van elkaar gescheiden. Plan is om het bestaande fietspad op de Kalverringdijk te verleggen naar de andere zijde van de sloot. Hierdoor is er een minimale belasting van het polderlandschap en is er een beperkte kruising van watergangen nodig. De fietsers volgen voor het merendeel de ‘bekende route’, maar wel worden de wandelaars en de fietsers ruimtelijk van elkaar gescheiden. Door deze verkeersstromen te ontvlechten, ontstaat een overzichtelijke en veilige verkeerssituatie.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: attracties, iconen, toerisme, noord-holland

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...