Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Op donderdag 21 december 2017, de laatste dag voor het kerstreces van politiek Den Haag, komt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in actie tegen dominante online boekingsbedrijven. Horecaondernemers uit het land komen naar de Tweede Kamer in Den Haag om duidelijk te maken dat het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen, meldt KHN.


Platforms worden slapend rijk
KHN legt de nadelen van de sterke online boekingskanalen uit: "Voor de horeca komt de Kerst er aan, de drukste periode van het jaar. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten thuisbezorgd worden dan ooit. Dat lijkt allemaal zonneschijn. Maar terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af.”


Pizzapunt voor Tweede Kamerleden
Daarom komt KHN in actie. We bieden Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat donderdag 21 december a.s. een pizza aan. Uit deze pizza is een punt van 13% (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.


KHN: "Met deze actie vragen we Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. Iets dat in de landen om ons heen al geregeld is. Waarom is dat er dan in Nederland niet?”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, groei, economie, uitgaven, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.
26/05/25
Wereldpremière tentoonstelling Bricks of Wonder opent met een feest der herkenning voor jong en oud
Op 22 mei vond de feestelijke wereldpremière van Bricks of Wonder plaats, een spectaculaire LEGO® tentoonstelling in Westfield Mall of The Netherlands.