Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Blue Bot adviseert je met inpakken voor je trip

Blue Bot adviseert je met inpakken voor je trip
Foto: KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM introduceert haar intelligente, interactieve spraakgestuurde inpakassistent op Google Home. Hiermee biedt KLM passagiers hulp bij het inpakken van hun koffer. BB, KLM’s servicebot die is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, geeft reizigers op Google Homepersoonlijk advies over wat ze moeten meenemen op basis van hun KLM-bestemming, de duur van hun reis en het weer ter plaatse.


"KLM staat bekend om haar persoonlijke aanpak. Onze nieuwste service op Google Home met BB, is de volgende stap in KLM’s innovatieve digitale strategie en de eerste stap in het gebruik van ‘voice’. We bieden een persoonlijke service op Google Home met behulp van kunstmatige intelligentie. De interactieve inpakassistent van KLM laat de toegevoegde waarde van KLM gedurende de hele reis zien,” meldt Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM


Toekomst: lijst met herinneringen
Google Home is een slimme luidspreker die door middel van spraaksturing opdrachten aanneemt voor verschillende services. KLM’s servicebot BB, een afkorting voor Blue Bot, ondersteunt passagiers met een intelligente, interactieve inpaklijst door middel van spraaksturing. De service begint door KLM op te roepen op Google Home. In de nabije toekomst kunnen klanten via Google Home een lijst met herinneringen naar hun favoriete sociale mediakanaal sturen wanneer ze specifieke items niet meteen kunnen inpakken, zoals visums die nog geregeld moeten worden.


Technologie KLM en extern
KLM’s servicebot BB is gebaseerd op kunstmatige intelligentie die verbonden is met een combinatie van KLM- en externe technologie. BB is zelflerend en heeft haar eigen persoonlijkheid: behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd. Door haar vaker te gebruiken, wordt ze slimmer en persoonlijker. BB ging in september 2017 van start op Messenger, door klanten tijdens een gesprek de mogelijkheid te geven een ticket te boeken. Vanaf vandaag biedt ze als pratende inpakassistent een tweede service. De komende periode zal BB meer services gaan bieden via verschillende sociale mediakanalen.

Trefwoorden: KLM, vliegen, technologie, social media, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.