Geplaatst op: 23-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans

Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Ilanah Schriki (CBS) overhandigt Trendrapport aan Sjaak de Hullu (Camping Schippers)

Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd gepresenteerd. CBS-sectordirecteur Ilanah Schriki overhandigde het kersverse rapport aan Olivier Ponti van Amsterdam Marketing, Rob van Aerschot van de Landschapstriënnale, Sjaak de Hullu van camping Schippers die de branche vertegenwoordigden.


Ilanah Schriki benadrukte bij de presentatie het belang van het rapport dat branche breed wordt gedragen en waar veel partijen een bijdrage aan leveren. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector.


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht van vraag en aanbod, een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen.


Ilanah Schriki (CBS) overhandigt Trendrapport aan Olivier Ponti (l), Sjaak de Hullu (m) en Rob van Aerschot (r)


Trendrapport Live

Tijdens Trendrapport Live ging Marc Gerlings van NRIT dieper in op de maatschappelijke trends en ontwikkelingen waar onze branche mee te maken heeft. Met VUCA World vatte hij mooi de tijdgeest samen. VUCA staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity en zorgt voor onze branche voor een enorm uitdagend speelveld. Nico Heerschap van het CBS gaf een doorkijkje in de ontwikkeling van nieuwe dataverzamelingsmogelijkheden voor toerisme. Waar nu vragenlijsten de belangrijkste informatiebron zijn, verschuift dat in de toekomst waarschijnlijk meer en meer naar big data bronnen met mobiele telefoondata, credit card data, sociale media en app data als meest in het oog springende voorbeelden. Kees van der Most van NBTC Holland Marketing zette de groei van het Nederland toerisme in een internationaal perspectief en vertelde hoe NBTC ruimte en richting geeft aan de groei van het inkomend toerisme naar Nederland.


Waardevolle aanvulling breed Trendrapport: Trendvisie 2017-2020

Albert Postma van ETFI introduceerde vanuit Nieuw Zeeland de Trendvisie 2017-2020 waar een integraal toekomstperspectief voor de branche werd gepresenteerd. Menno Stokman van CELTH vertaalde dat perspectief naar 10 concrete opgaven voor de branche rond human capital, digitalisering, customer journey, waarderen en verdienen, ontwikkelen en vernieuwen, governance, balans, veiligheid, leefbaarheid en impact en klimaat.


Hans Westerbeek van CELTH sloot de bijeenkomst af met een toelichting op het internationale project Smart City Hospitality dat een oplossing zoekt voor duurzamer stedelijk toerisme. Met veel shareholders (zij die verdienen aan toerisme) en nog veel meer stakeholders (iedereen die met toerisme te maken heeft) moet de discussie verbreden van wie belang hebben bij toerisme in de stad naar wie en wat wordt geraakt door toerisme.




Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 is opgebouwd rond drie delen: trends, statistieken en domeinen. Het rapport met 560 pagina’s is overzichtelijk ingedeeld in 29 duidelijk herkenbare en toepasbare hoofdstukken met ruim 200 grafieken en tabellen. De 13 CELTH-bijdragen in Capita Selecta geven steeds een verfrissende blik op deze dynamische branche. Het rapport biedt bedrijven en organisaties inzicht in relevante trends, ontwikkelingen en innovaties en geeft daarmee enorm veel bouwstenen voor een toekomstbestendig businessmodel.


Bestellen gaat eenvoudig via de store van NRIT Media: http://www.nritmedia.nl/store/45/. Het rapport is direct leverbaar.

Trefwoorden: trends, trendrapport, onderzoek

||| Blogs |||

10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/18
Verzekeraar koopt landgoed en behoudt recreatieve functie
Landgoed Junne in het Overijsselse Ommen is verkocht aan verzekeraar a.s.r. maar blijft toegankelij...
17/05/18
Ook in januari en februari forse groei toerisme
De eerste twee maanden van 2018 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 8 ...
16/05/18
Exclusief voor leden
Buurtcamping: offline ontmoeten
Op De Buurtcamping ontmoet je elkaar zonder internet of sociale media. In de zomer van 2018 worden ...
01/05/18
Groene Koepel vernieuwt Natuurkampeerroutes
Stichting De Groene Koepel heeft haar vijf Natuurkampeerroutes vernieuwd en introduceert een nieuwe...
23/04/18
Exclusief voor leden
Nederlandse kampeerders helemaal niet zuinig
Nederlanders hebben de naam zuinig te zijn maar besteden het meeste aan een vakantieverblijf op de ...
20/04/18
Exclusief voor leden
Landal duurzaamste merk volgens Sustainable Brand Index van 2018
Via interviews met consumenten maakt het adviesbedrijf SB Insight jaarlijks de Sustainable Brand In...
17/04/18
Martin Maassen gaat leiding geven aan nieuwe RECRON-organisatie
Martin Maassen gaat als waarnemend algemeen secretaris leiding geven aan RECRON. Hij volgt daarmee ...
16/04/18
Exclusief voor leden
Vacanceselect & Selectcamp overgenomen door Vacalians
Het Franse Vacalians neemt het Nederlandse Vacanceselect & Selectcamp over. De Europese kampeer...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk