Geplaatst op: 09-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlanders wantrouwen bedrijven online

Nederlanders wantrouwen bedrijven online
Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in wat merken en bedrijven online doen. Ondanks dat 68% van de Nederlanders online aankopen doet, maar liefst 88% heeft afgelopen jaar een vlucht of accommodatie online geboekt, is het vertrouwen flinterdun. Zo is bijna de helft van de mensen terughoudend en achterdochtig als het gaat om online activiteiten van bedrijven. Communiceren via chatbots wordt meer en meer geaccepteerd.


Dit blijkt uit resultaten van Connected Life, een studie van Kantar TNS die vandaag tijdens de jaarlijkse Travel PRESSentation in Utrecht zijn gepresenteerd.


Zijn social media wel geschikte communicatiekanalen?

Merken zetten tal van online media en functies in om producten te verkopen, te promoten of met potentiële klanten in contact te komen. Uit het onderzoek blijkt dat social media lang niet altijd het geschikte kanaal zijn om klanten te bereiken of producten te promoten. Fake news en beïnvloedingscampagnes maken dat consumenten minder vertrouwen hebben in wat ze lezen en zien. Zo vindt ruim de helft van de Nederlanders berichten en posts verdacht en onbetrouwbaar. Instagram scoort wel heel laag. Slechts 3% van de Nederlanders vindt dit een geschikt platform om producten of diensten aan te bieden. Dit wantrouwen in social media wordt nog eens extra gevoed, doordat het merendeel van de mensen zich zorgen maakt over de controle die social media platforms hebben over de content die aan de gebruiker wordt getoond. Zo bepaalt Facebook wat er op je tijdlijn verschijnt.


Betalen steeds makkelijker maar zonder vertrouwen zinloos

Bedrijven bieden steeds meer social commerce opties aan consumenten aan, of het nu gaat om mobile shopping diensten of de mogelijkheid om via social media platforms aankopen te doen. Nieuwe technologieën zoals ‘buy buttons’ en mobiel betalen maken e-commerce gemakkelijker dan ooit, maar veel consumenten zien er de voordelen niet van in. Er wordt namelijk lang niet altijd aan verwachtingen voldaan. Dat komt vooral door een gebrek aan vertrouwen. Hoe gemakkelijk je het proces rondom E-commerce ook maakt, als consumenten je wantrouwen, zullen ze niet snel tot aankopen overgaan.


Zorgen om persoonlijke data

Uit het onderzoek Connected Life van Kantar TNS blijkt onder meer dat de consument zich zorgen maakt over de hoeveelheid data die bedrijven van hen hebben. In Nederland gaat dit om 52%, in een land als Polen gaat het zelfs om 72%. Een groeiend aantal mensen wordt zich bewust van de prijs die zij betalen voor de ‘online’ levensstijl.


Chatbot zijn prima voor recht-toe-recht-aan vragen

Uit de resultaten van Connected Life bleek dit jaar ook dat consumenten heel erg verschillen in de mate waarin ze Artificial Intelligence omarmen. Zo schakelen steeds meer bedrijven voor hun digitale klantenservice een chatbot in. Bijna een derde van de Nederlanders vindt communiceren met een chatbot prima, als dit betekent dat hun vraag sneller wordt beantwoord. Daarentegen verwerpt 39% de chatbot volledig. In de praktijk blijkt dat de mening over het wel/niet accepteren van een chatbot afhankelijk is van de situatie. Zo kunnen recht-toe-recht-aan vragen uitstekend via een chatbot worden beantwoord, maar willen consumenten voor vertrouwelijke kwesties als een hypotheek liever met een ‘echte’ adviseur in gesprek.


Connected Life is een jaarlijkse studie van Kantar TNS onder 70.000 consumenten in 56 landen naar het digitale consumentengedrag.

Topics:Marketing
Trefwoorden: onderzoek, consumenten, vertrouwen, online

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.
23/07/25
Cheeta’s terug langs autosafari in Beekse Bergen
Goed nieuws voor bezoekers van Safaripark Beekse Bergen: de cheeta’s zijn weer te bewonderen langs de populaire autosafari. Na een ingrijpende verbouwing is het vernieuwde cheetaverblijf officieel in gebruik genomen. De verbouwing was noodzakelijk omdat in het verleden sommige bezoekers uitstapten wat tot gevaarlijke situaties leidde.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Campers in het voorjaar fors duurder
Tweedehands campers worden in het voorjaar gemiddeld 22 procent duurder verkocht dan in de winter. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping, gebaseerd op 857 tweedehands verkopen tussen mei 2023 en juli 2025. Caravans worden in het voorjaar juist goedkoper.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
23/07/25
Efteling wil vakantiehuisjes bouwen op voormalige camping
De Efteling heeft de voormalige camping Bernehoeve in Kaatsheuvel gekocht en wil daar in de toekomst vakantiehuisjes realiseren in plaats van tenten of caravans. Dat meldt BN De Stem.
18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Wanneer:Dinsdag 11 t/m donderdag 13 november 2025Dagelijks van 10:00 tot 18:00 uurWaar:Evenementenha...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...