Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Geen nieuwe toeristische winkels meer in Amsterdam

Geen nieuwe toeristische winkels meer in Amsterdam
Bron: Shutterstock
De gemeente Amsterdam staat in het centrum geen nieuwe winkels meer toe waarvan het aanbod alleen op toeristen is gericht. Ook beperkt het stadsbestuur het aantal winkels dat eten voor directe consumptie verkoopt, zoals ijs en andere zoetigheden.


Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besloten in overleg met stadsdeel Centrum. Het voorstel is aangenomen door de Amsterdamse gemeenteraad.


Tegen massatoerisme en voor leefbaarheid

Amsterdam wil hiermee de verschraling van het winkelaanbod tegengaan en de leefbaarheid voor bewoners vergroten. Met deze maatregelen wil de stad haar bewoners beschermen tegen het groeiend massatoerisme. De beperking geldt voor het postcodegebied 1012 en circa 40 winkelstraten die aan dit gebied grenzen. Handhavers krijgen de lijst met bestaande winkels. Bij nieuwe winkels die open gaan controleren zij wat voor type winkel het is. Dat wordt getoetst aan het nieuwe beleid. Het besluit richt zich niet op de horeca omdat die al bevroren is.


Voorbereidingsbesluit

Het besluit dat nu genomen is, betreft een voorbereidingsbesluit. Dat is een instrument uit de Wet ruimtelijke ordening dat vooruitloopt op een nieuw op te stellen bestemmingsplan. Het voorbereidingsbesluit stond op 5 oktober 2017 in de Staatscourant en gaat direct in. Om te voorkomen dat nog allerlei zaken zouden starten voordat het voorbereidingsbesluit in werking treedt, heeft de besluitvormingsprocedure in het geheim plaatsgevonden.


Het verbod richt zich op:

  • winkels die zich richten op toeristen en dagjesmensen;
  • consumentverzorgende dienstverlening die zich richt op toeristen en dagjesmensen;
  • bijzondere voorzieningen die zich richten op toeristen en dagjesmensen;
  • kantoren die zich richten op toeristen en dagjesmensen;
  • winkels die eten verkopen dat wordt meegegeven om direct te consumeren;
  • en mengformules bij winkels met een voedselwarenassortiment.



Trefwoorden: beleid, duurzaam toerisme, negatieve effecten, amsterdam, massatoerisme

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...