Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?
Bron: Shutterstock
Gasten aanspreken op hun thuisgedrag werkt het beste om hotelgasten aan te sporen handdoeken niet al na één keer gebruiken in de was te doen. Het benadrukken van de milieu-aspecten werkt ook maar minder. Een humoristische boodschap werkt niet. Dat heeft TUI onderzocht.

De milieu-impact van de honderdduizenden handdoeken die dagelijks voor hotels worden gewassen, is aanzienlijk. Al jaren worden hotelgasten met vriendelijke boodschappen gevraagd handoeken meerdere dagen te gebruiken, maar die teksten lijken aan dovemans oren gericht. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux onderzocht dan ook wat de beste manier van communiceren is om gasten hun handdoeken meerdere dagen te laten gebruiken.


Onderzoeksopzet

Gedurende een maand werden in de 700 kamers van hotelaccommodatie TUI Magic Life Fuerteventura drie type boodschappen in drie verschillende talen (Engels, Spaans en Duits) gecommuniceerd. Een boodschap legt de nadruk op de milieuaspecten van handdoekgebruik (de gangbare boodschap),een boodschap met een vleugje humor erin verwerkt en een boodschap waarmee ingespeeld werd op de gewoonten van de gasten thuis. Daarnaast werd in een deel van de kamers helemaal geen boodschap achtergelaten.


Net als thuis

De boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%. Bij de milieuboodschap steeg het hergebruik eveneens, maar in mindere mate; respectievelijk 38,6% en 43,1%. De humorboodschap scoorde het slechtst en zelfs lager (respectievelijk 25,8% en 32,6%) dan in de gevallen waarin helemaal geen boodschap op de hotelkamer lag.


Melvin Mak: "De boodschap waarin we humor verwerkt hadden, werd als onduidelijk ervaren. Bovendien is humor iets heel persoonlijks en kan ook nog per nationaliteit verschillen. De boodschap waarmee we de hotelgasten aanspraken op de gewoonte om net als thuis meerdere dagen eenzelfde handdoek te gebruiken, werd ervaren als vriendelijk, duidelijk en logisch.”


Miljoenen liters water besparen

De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar. Als alle TUI hotels en resorts hierbij zouden worden betrokken, betekent dit jaarlijkse een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kg minder CO₂ uitstoot. Het streven is dan ook om het onderzoek bij meer TUI hotels en resorts uit te voeren en zo een substantiële bijdrage te leveren aan de duurzaamheidstrategie van TUI Benelux.


Better Holidays Better World

Duurzaam toerisme is een belangrijke pijler voor TUI. De reisorganisatie streeft ernaar vakantiebestemmingen duurzaam te ontwikkelen, met respect voor mens, dier en natuur. Begin 2017 lanceerde TUI Benelux, de clusterorganisatie van TUI Nederland en TUI België, de Duurzaamheidsstrategie 2020: ‘Better Holidays Better World’. Met deze strategie wil de reisorganisatie maatschappelijke vraagstukken op het gebied van duurzaamheid verder aanpakken. TUI voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zodat ook de vakantiegangers van de toekomst kunnen blijven genieten van mooie vakantiebestemmingen.


Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.