Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen
Bij camperclub NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.


Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief.


Negatieve reviews verboden in algemene voorwaarden

Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.


Onaanvaardbaar

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.


Meldpunt ingesteld

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. De betreffende bedrijven worden hierop aangesproken. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


Over NKC

De NKC, Europa's grootste camperclub, behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt o.a. verzekeringen, reizen en diverse mediakanalen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, caravans, recreatiemiddelen, bezit, klachten

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...