Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen
Bij camperclub NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.


Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief.


Negatieve reviews verboden in algemene voorwaarden

Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.


Onaanvaardbaar

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.


Meldpunt ingesteld

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. De betreffende bedrijven worden hierop aangesproken. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


Over NKC

De NKC, Europa's grootste camperclub, behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt o.a. verzekeringen, reizen en diverse mediakanalen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, caravans, recreatiemiddelen, bezit, klachten

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...