Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Bron: Shutterstock

Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangstelling voor het inzetten van een schoolse snipperdag. De helft van de ondervraagden boekt rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en ruim een kwart (26%) laat zijn boeking verzorgen door een reisbureau-adviseur. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat reisbrancheorganisatie ANVR samen met onderzoeksbureau GfK ieder kwartaal doet onder Nederlanders. Verder blijkt uit de boekingsstatistiek dat de boekingen voor zomervakanties 2 procent voor lopen op vorig jaar. 


ANVR pleit voor schoolsnipperdagen

Het merendeel van de huishoudens mét kinderen is geïnteresseerd in het vrij kunnen inzetten van een schoolse ‘snipperdag’. Zélf bepalen of een kind een dag eerder of een dag langer weg kan blijven, is gewenst bij ruim 75% van de ondervraagden. Frank Oostdam, directeur ANVR: ”Niet alleen kan daarmee -extreme- drukte naar en op de vakantiebestemming worden voorkomen, maar draagt ook bij aan een beter milieu, dat bij ons hoog in het vaandel staat. De ANVR pleit daarom al jaren voor deze wijze van schoolse snipperdagen, maar tot op heden mag alleen de school dit bepalen in plaats van ouders van de leerlingen.” ANVR pleit voor vijf vrij inzetbare snipperdagen die bijvoorbeeld ook kunnen worden ingezet voor familiebijeenkomsten.


Tweede kwartaal goed voor boeken zomerstrandvakanties

In het tweede kwartaal zijn meer zomerstrandvakanties geboekt dan in het eerste kwartaal. Dat komt omdat dichter op de zomervakanties veel mensen nog besluiten een strandvakantie te boeken. Stedentrips en rondreizen worden in het tweede kwartaal juist minder geboekt maar dat is logisch omdat dit type vakantie meer voorbereiding vraagt.


Boekingen +2 procent

De boekingen voor zomervakanties lopen tot en met juli 2 procent voor op vorig jaar. De maand juli zelf viel een beetje tegen met 1,5% minder boekingen voor zomervakanties ten opzichte van juli 2016. In juli heeft Turkije met +8 procent wel de start van mogelijk een inhaalslag gemaakt. Volgens ANVR hebben veel Nederlanders een last minute naar Turkije gepakt vanwege het aantrekkelijke weer en de scherpe prijs. Over het hele boekingsseizoen lopen de boekingen naar Turkije nog wel met 24,5 procent achter. Griekenland maakte een tegengestelde ontwikkeling door met 9 procent minder boekingen in juli maar tot en met juli juist een plus van 32 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Griekenland vorig jaar in de min zat. Tot en met juli zijn de boekingen voor Spanje stabiel en in de maand juli plust Spanje met 4,5%.

De grootste zomerbestemming blijft Spanje gevolgd door Griekenland en Italië. Frankrijk staat op de vierde plaats en Turkije valt uit de top 3 en staat nu op positie vijf.


Bestemming, locatie en prijs belangrijke keuzefactoren

Bij de vakantiekeuze zijn vooral de bestemming (28%), de rustige locatie (18%) en de laagste prijs (28%) doorslaggevend. Aanbevelingen door familie en vrienden of vanuit de media en kindvriendelijkheid scoren beduidend lager.


Helft boekt rechtstreeks bij aanbieder

Het online boeken van een reis blijft groeien, blijkt uit het GfK/ANVR-onderzoek. In het tweede kwartaal boekt 72% van de ondervraagden zijn reis via een website, overige boekers doen dat via email, telefoon, app of persoonlijk contact. Van de ondervraagden boekt 54% rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en laat ruim een kwart (26%) zijn boeking professioneel verzorgen door een reisbureau-adviseur. En hoe betaalt de Nederlander dit? Bijna de helft van de Nederlanders (46%) gebruikt hiervoor zijn vakantiegeld, terwijl nog eens 46% zijn voor de vakantie bedoelde geld verdeelt over meerdere posten.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen, vakantievoorkeuren

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.