Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Zwolle goedkoopste terrasstad, Amsterdam duurste

Zwolle goedkoopste terrasstad, Amsterdam duurste
Bron: Shutterstock
Zwolle is dit jaar de goedkoopste terrasstad van Nederland, Amsterdam de duurste. De landelijke terrasprijs is dit jaar gemiddeld met 2,2% gestegen naar € 22,10. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Volgens de onderzoekers worden cocktails worden dé opkomende trend op het terras. Een andere trend die zich dit jaar voortzet op alle terrassen zijn de speciaalbieren, met name de Weizen en Rosé bieren.


De onderzoekers gaven in 21 steden een rondje met 2 koffie, 2 fris, 2 bier en 2 rosé.


Duurste steden

Amsterdam is voor het derde jaar op rij de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 24,25. Dit is niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door Den Haag en ’s-Hertogenbosch, beide steden stegen dit jaar met één plek. Haarlem en Groningen sluiten de top vijf.


Goedkoopste steden

Een rondje op het terras kost in Zwolle € 21,00, ruim drie euro minder als in Amsterdam. Met name liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle, waar de gemiddelde prijs € 3,50 bedraagt. Breda heeft de goedkoopste non-alcoholische dranken van Nederland, een koffie en fris kosten hier respectievelijk € 2,21 en € 2,29. Wie gaat voor het traditionele fluitje kan het beste naar Almere (€ 2,36).



Inkoop- & verkoopprijzen bier steeds schever

Uit onderzoek blijkt dat de stijging van de inkoopprijs net als voorgaande jaren niet volledig wordt doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 3,7%. De horecaondernemers verhoogde de prijs voor een fluitje met 2,1%. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5% terwijl gemiddeld de prijs slechts met 10,5% werd verhoogd in de horeca.


Stijgers & dalers

In Nijmegen, van 2011 tot en met 2014 nog de goedkoopste terrasstad van Nederland, zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 8,4%. De prijs (€ 22,25) ligt hiermee net boven het landelijke gemiddelde. De stad stijgt 9 plaatsen op de ranglijst naar de 9e plaats. Andere stijgers zijn Almere en Den Haag. Hier stegen de prijzen met respectievelijk 4,9% en 4,3% ten opzichte van vorig jaar. Sterkste dalers zijn de steden Eindhoven, Leiden en Tilburg. Alhoewel de prijzen ook hier stegen, daalden deze steden met 3 plekken op de ranglijst.


Terraskoopkracht

Voor het onderzoek wordt jaarlijks de "terraskoopkracht” bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Evenals vorig jaar hebben de inwoners van de stad Groningen maandelijks met 19,3 rondjes de laagste "terraskoopkracht” en heeft Breda de hoogste terraskoopkracht met gemiddeld 24 rondjes per week. De stad wordt gevolgd door Utrecht, waar inwoners gemiddeld 23,2 rondjes per week kunnen bestellen. De gemiddelde "terraskoopkracht” over alle gemeten steden ligt op 21,5 rondjes per week.


Trends op het terras

Cocktails worden dit jaar als dé opkomende trend op het terras genoemd. Een andere trend die zich dit jaar voortzet op alle terrassen zijn de speciaalbieren, met name de Weizen en Rosé bieren. Nagenoeg alle onderzochte (99%) bedrijven verkopen Radler. De prijs voor een Radler steeg licht naar een gemiddelde van € 3,36 (+2,4%). Ook de zelfgemaakte limonades en ijsthee’s worden dit jaar weer veel geschonken. Deze dranken zijn qua inkoop relatief goedkoop en kunnen naar eigen smaak worden geschonken, dit maakt de producten per bedrijf uniek.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, terras, prijzen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...