Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Zwolle goedkoopste terrasstad, Amsterdam duurste

Zwolle goedkoopste terrasstad, Amsterdam duurste
Bron: Shutterstock
Zwolle is dit jaar de goedkoopste terrasstad van Nederland, Amsterdam de duurste. De landelijke terrasprijs is dit jaar gemiddeld met 2,2% gestegen naar € 22,10. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Volgens de onderzoekers worden cocktails worden dé opkomende trend op het terras. Een andere trend die zich dit jaar voortzet op alle terrassen zijn de speciaalbieren, met name de Weizen en Rosé bieren.


De onderzoekers gaven in 21 steden een rondje met 2 koffie, 2 fris, 2 bier en 2 rosé.


Duurste steden

Amsterdam is voor het derde jaar op rij de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 24,25. Dit is niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door Den Haag en ’s-Hertogenbosch, beide steden stegen dit jaar met één plek. Haarlem en Groningen sluiten de top vijf.


Goedkoopste steden

Een rondje op het terras kost in Zwolle € 21,00, ruim drie euro minder als in Amsterdam. Met name liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle, waar de gemiddelde prijs € 3,50 bedraagt. Breda heeft de goedkoopste non-alcoholische dranken van Nederland, een koffie en fris kosten hier respectievelijk € 2,21 en € 2,29. Wie gaat voor het traditionele fluitje kan het beste naar Almere (€ 2,36).



Inkoop- & verkoopprijzen bier steeds schever

Uit onderzoek blijkt dat de stijging van de inkoopprijs net als voorgaande jaren niet volledig wordt doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 3,7%. De horecaondernemers verhoogde de prijs voor een fluitje met 2,1%. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier zelfs met 21,5% terwijl gemiddeld de prijs slechts met 10,5% werd verhoogd in de horeca.


Stijgers & dalers

In Nijmegen, van 2011 tot en met 2014 nog de goedkoopste terrasstad van Nederland, zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 8,4%. De prijs (€ 22,25) ligt hiermee net boven het landelijke gemiddelde. De stad stijgt 9 plaatsen op de ranglijst naar de 9e plaats. Andere stijgers zijn Almere en Den Haag. Hier stegen de prijzen met respectievelijk 4,9% en 4,3% ten opzichte van vorig jaar. Sterkste dalers zijn de steden Eindhoven, Leiden en Tilburg. Alhoewel de prijzen ook hier stegen, daalden deze steden met 3 plekken op de ranglijst.


Terraskoopkracht

Voor het onderzoek wordt jaarlijks de "terraskoopkracht” bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Evenals vorig jaar hebben de inwoners van de stad Groningen maandelijks met 19,3 rondjes de laagste "terraskoopkracht” en heeft Breda de hoogste terraskoopkracht met gemiddeld 24 rondjes per week. De stad wordt gevolgd door Utrecht, waar inwoners gemiddeld 23,2 rondjes per week kunnen bestellen. De gemiddelde "terraskoopkracht” over alle gemeten steden ligt op 21,5 rondjes per week.


Trends op het terras

Cocktails worden dit jaar als dé opkomende trend op het terras genoemd. Een andere trend die zich dit jaar voortzet op alle terrassen zijn de speciaalbieren, met name de Weizen en Rosé bieren. Nagenoeg alle onderzochte (99%) bedrijven verkopen Radler. De prijs voor een Radler steeg licht naar een gemiddelde van € 3,36 (+2,4%). Ook de zelfgemaakte limonades en ijsthee’s worden dit jaar weer veel geschonken. Deze dranken zijn qua inkoop relatief goedkoop en kunnen naar eigen smaak worden geschonken, dit maakt de producten per bedrijf uniek.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, terras, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.