Geplaatst op: 14-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wie kiest wordt gekozen, Berenschot bevestigt succes van Eindhoven 365

Wie kiest wordt gekozen, Berenschot bevestigt succes van Eindhoven 365
De citymarketingorganisatie Eindhoven 365 heeft van adviesbureau Berenschot een zeer positieve evaluatie gekregen. Dat is voor insiders en volgers van Eindhoven 365 geen verrassing maar wel een opsteker voor Peter Kentie en zijn team die volgens Berenschot Eindhoven uitstekend op de kaart hebben gezet. Meest opvallende conclusie is dat citybranding volgens Berenschot in de portefeuille van de burgemeester hoort. Verder veel waardering voor de aanpak van Eindhoven 365 waar veel steden nog wat van kunnen leren. Het feit dat Eindhoven al drie maal de Nationale Citymarketing Trofee heeft gewonnen, onderstreept dat alleen maar.


"Eindhoven 365 heeft een uitstekende rol gespeeld met het laden en activeren van het merk. De strategie die is ingezet heeft haar uitwerking niet gemist. Inwoners zijn trots op de merkwaarden van Eindhoven. Internationaal mediaonderzoek laat zien dat de kracht van Eindhoven is toegenomen.”, schrijft Berenschot in haar conclusie. "Ondanks het beperkte en flexibele budget van Eindhoven 365 is de stad een begrip geworden in de wereld.”


Wie kiest wordt gekozen

Volgens Berenschot heeft het motto Wie kiest wordt gekozen gewerkt: "Er is een heldere focus op hightech en design. Eindhoven 365 staat midden in de samenleving en verbindt vele activiteiten slim aan de gekozen inhoudelijke focus. Deze focus past ook naadloos bij het DNA van Eindhoven. Bestaande en nieuwe initiatieven worden voortdurend getoetst aan het TDK-profiel (Technologie, Design en Kennis). Dit heeft geleid tot een multiplier effect. Ook de eigen bewoners, dragers van het profiel, herkennen zich in het TDK-profiel.”


Eindhoven 365 voegt met kennis en een de pragmatische en constructieve aanpak waarde toe

Berenschot roemt de aanpak van Eindhoven 365 waarbij niet is gewerkt met contracten waarin precies wordt vastgelegd wat ze wel en niet doen. "De stichting is aan de slag gegaan met het toevoegen van waarde. Dit wordt enorm gewaardeerd door belangrijke stakeholders in de Eindhovense regio”, schrijft Berenschot.


Eindhoven 365 vervult een verbindende rol door het uitdragen van het eenduidige beeldmerk

Eindhoven 365 is zeer vasthoudend geweest aan de gekozen strategie en bijbehorend beeldmerk. "Het is uniek dat zowel de citymarketing als de gemeente hetzelfde beeldmerk uitdragen”, schrijft Berenschot in haar evaluatie. De consistente lijn hiervan is zichtbaar in de stad. Op veel plekken zien bezoekers en bewoners van Eindhoven de drie kenmerkende vibes van Eindhoven. Dit geldt niet alleen voor het beeldmerk, maar eveneens voor de het onderscheidende verhaal van technologie en design.


Zowel Brainport als Eindhoven zijn een begrip geworden

Naast oud-burgemeester Rob van Gijzel hebben ook organisaties als ASML, Philips, Design Academy, DDW en NXP een enorme bijdrage geleverd aan het op de kaart zetten van de Eindhovense regio. "Eindhoven 365 is in staat gebleken om deze afzonderlijke krachtige steunpilaren te bundelen, wat heeft geresulteerd in een gezamenlijk verhaal van Eindhoven”, stellen de onderzoekers. "We zien dit bevestigd in de flinke toename van Engelstalige nieuwsberichten waar Eindhoven wordt genoemd. In 2015 wordt Eindhoven 77% vaker genoemd in de Engelstalige media ten opzichte van 2010.” Brainport is bij (Europese) beleidsmakers eveneens een begrip geworden.


Stichting Eindhoven Marketing

De Stichting Eindhoven Marketing (SEM) heeft een totaalbudget van € 7,6 miljoen euro. Daarvan komt 1 miljoen van de gemeente Eindhoven, met eigen projecten wordt 1,1 miljoen euro verdiend, de VVV genereert 2,5 miljoen en de exploitatie van de buitenreclame levert nog eens drie miljoen euro op. SEM heeft twee uitvoeringsorganisaties, Eindhoven 365 voor de strategische branding en Eindhoven 247 voor de exploitatie. Beide entiteiten vallen binnen de scope van de evaluatie van Berenschot.


Forse toename hotelovernachtingen

Ook in toeristisch opzicht is Eindhoven 365 een succesverhaal. Het aantal hotelovernachtingen in de stad Eindhoven is tussen 2010 en 2015 fors gestegen (+220.000). Daarbij is te zien dat vanaf halverwege 2014 de groei in het aantal overnachtingen een stuk harder gaat dan de groei van het aantal kamers. In 2010 waren er 512.779 overnachtingen, in 2015 waren dat er 735.334.

Flinke toename evenementen en economische spin-off

Ook het aantal evenementen, bezoekers en economische spin-off neemt toe. De economische spin-off is in vier jaar tijd gestegen van 46 miljoen naar 70 miljoen. Werden er in 2011 nog 99 evenementen met 2,9 miljoen bezoekers geregistreerd, dat liep op naar 144 evenementen in 2015 met 3,7 miljoen bezoekers. De gemiddelde besteding per evenementbezoeker steeg van 16 euro naar 19 euro.


Bereik in internationale media verdubbeld

In vijf jaar tijd is de exposure van Eindhoven in de internationale media verdubbeld. Opvallend is dat de gebruikelijke uitschieter in het najaar met evenementen als GLOW en de DDW in 2015 veel sterker was dan in voorgaande jaren. Een ander opvallend resultaat is de vermelding van Eindhoven door het Amerikaanse Tech magazine Wired dat Eindhoven één van de acht steden is die er toe doen voor de toekomst. In een rij met grote steden als San Francisco, Dubai, Los Angeles en Shanghai. De onderzoekers erkennen dat het is vrijwel onmogelijk om de causaliteit van bovenstaande resultaten en de inspanningen van Eindhoven365 tot op een detailniveau te ontrafelen maar zien dat Eindhoven 365 erin is geslaagd om succesverhalen slim en creatief te koppelen en in te bedden in het gemeenschappelijke TDK-verhaal.


Hoge NPS

Ook onder de bewoners heeft de strategie gewerkt. Uit het digipanel blijkt dat Eindhovenaren vinden dat de stad in de afgelopen 5 jaar steviger op de kaart is gezet. Als rapportcijfer krijgt Eindhoven een 7,2. Buitengewoon krachtig is de Net Promoter Score. Eindhovenaren bevelen hun stad vooral aan om er te werken (nps 74%) en om er te wonen (nps 65%). Dit is een bijzonder hoge score.


Citybranding in portefeuille van burgemeester

Aanbevelingen doen de onderzoekers van Berenschot ook. Zo moet de gemeente Eindhoven heldere en meetbare doelen stellen die passen binnen de ingezette strategie van Eindhoven 365. Verder moet citybranding in de portefeuille van de burgemeester komen. Om de continuïteit van de organisatie te borgen moeten er meerjarige afspraken over de begroting worden gemaakt.


Design en technologie moet zichtbaar worden in de stad

Veel gesprekspartners van de onderzoekers vinden dat technologie en design fysiek zichtbaar in de stad moeten worden. Dat mes snijdt daarmee aan twee kanten: design en technologie in de fysieke ruimte levert nieuwe verhalen op die de hele wereld over kunnen gaan. Tegelijkertijd zullen bezoekers en bewoners nog meer het verhaal van Eindhoven letterlijk ervaren. Eindhoven moet ook het voorzieningenniveau verbeteren, veel genoemd worden het culturele aanbod, horecagelegenheden, speciaalzaken en het openbaar vervoer.


Betere afstemming met Brainport

Tenslotte moeten Eindhoven 365 en Brainport hun operatie beter op elkaar afstemmen. Hiervan kunnen ook de andere gemeenten binnen de regio sterk profiteren. Daarmee ontstaat ook regionaal een heldere storyline en wordt gebruik gemaakt van elkaars kracht.


Meer weten over de aanpak van Eindhoven 365? Lees dan het interview met Peter Kentie dat we vorig jaar hadden: http://www.nritmedia.nl/kennisbank/36286/Eindhoven_als_spannendste_meisje_van_de_klas

Link: http://www.eindhoven365.nl/nl/updates/eindhoven-marketing-publiceert-jaarverslag-2016
Trefwoorden: citymarketing, evaluaties, steden, noord-brabant

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname